Pecankolakladdkaka

 
I tonåren smakade jag för första gången en glass med Pecankola och nötter. Jag blev såld direkt, det var den godaste glassen på delad första plats med Rom-Russin. Några år senare lanserades Pecankolakakammar och jag blev lika förtjust i dessa. Jag älskar denna kombination och har nu många favoriter bland annat pecankolapaj. Idag blev det ett experiment på temat som dök upp som en idé när jag skulle baka Pecankolabullar. Jag orkade inte vänta på att få baka min idé så det blev både bullar och en pecankolakladdkaka. Jag gjorde min kaka i en 19 cm springform och gjorde även 4 små kladdkakor i runda mazarinformar. Denna kladdkaka blev helt magiskt god, speciellt dagen efter när smakerna fått sätta sig och kakan blev så där härligt fudgig. Den aromatiska Pancakesirapen och flingsaltet på toppen lyfter kakan till en helt annan dimension så om du bakar denna rekommenderar jag att införskaffa denna typ av sirap som brukar stå i amerikanska hyllorna samt flingsalt om du inte har det hemma. Är så gott att ha vid servering av både desserter och maträtter. 


150 g smör
2 dl finhackade pecannötter
2 dl farinsocker

1 dl sirap, helst pancake syrup som har en väldigt god arom
en nypa flingsalt

0,25 dl strösocker
2 ägg
vaniljsocker
ca 2 dl vetemjöl

Topping: 
Lite pancake syrup
Lite flingsalt

 

Smöra en 21 cm springform lätt i botten och på kanterna och lägg på ett bakplåtspapper som täcker botten. 

Fräs nötterna i hälften av smöret på ganska hög värme, i en medelstor kastrull. Tillsätt resterande smör och fräs lite till. Tillsätt farinsocker och sirap samt flingsalt, låt puttra ca 1-2 minuter på medelvärme. Låt krämen svalna en stund. 

Sätt ugnen på 175 grader. När ugnen är varm och krämen svalnat, vispa ihop den med övriga ingredienser. 
Grädda mitt i ugnen tills kakan är klar på kanten, men fortfarande är kladdig i mitten, ca 15 minuter. 
Kakan smakar bäst kylskåpskall dagen efter, då smakerna satt sig. Men den är även god att servera ljummen med vaniljgräddglass. Ringla sirap på kakan och strö över krossat flingsalt. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
Här är kakan fortfarande lite ljummen, ställer man in den i kylen en stund blir det fastare och lite segare. 




Här är några andra favoriter på temat

PecanKolapaj

 

Pecankolafondant


 

Kommentera här: