Piecookies

 
Piecookies, det låter så himla gott, som en paj fast i kakformat. Fast egentligen blir det en liten minipaj. Jag hade svårt att bestämma mig vilken fyllning jag skulle göra så det blev 3 olika fyllningar, fast med samma mördegsbotten. Vill man hellre göra en enda sort tredubblar man bara fyllningen. Måtten i detta recept blir en ganska stor sats. Jag fick ut 27 kakor, så om man vill kan man halvera mördegssatsen och ta 1,5 gånger någon av fyllningarna. 


 
Mördeg
6 2/3 dl vetemjöl
1 krm salt
1,3 dl socker
290 g smör
2 små ägg eller ett stort
ca 3 tsk vatten

Häll alla ingredienser utom vattnet i en matberedare. Mixa ihop och tillsätt vattnet mot slutet för att degen ska gå ihop. Mixa tills degen blir en enhetlig deg. Om mixern inte är så stor kan man behöva välta ut degen i en bunke och trycka ihop degen där. Ställ kallt i 30 minuter. 
 

*************** 
 
Pecanfyllning
2 msk smör
1 1/3 dl hackade pecannötter
0,75 dl farinsocker
0,55 dl sirap, gärna pancake syrup som har en god arom
2 små ägg
½ krm salt 
+ lite choklad till garnering
+ några hela pecannötter till att toppa kakorna

Häll alla ingredienser  utom chokladen och de hela pecannötterna i en kastrull. Värm upp blandningen på medelvärme och rör hela tiden tills krämen börjar tjockna. Ta åt sidan och låt svalna. 

 
 
*************** 
 

Äppelfyllning
2 stora halvsyrliga äpplen, tex Pink Lady eller Jona Gold
3/4 dl socker
25 g smör
½ tsk maizena
kanel efter smak

Tärna äpplena. Häll sockret jämt i botten på en stekpanna. Smält på hög värme utan att röra. Klicka ner smöret när sockret smält, men håll koll så att sockret inte bränns vid. Rör runt smöret och häll ner äppelbitarna, rör försiktigt. När allt socker är löst, tillsätt maizena och kanel och rör om. Häll på ett fat och låt svalna.



*************** 
 
 
Smultoppping
75 g smör
2 msk strösocker
2 msk farinsocker
½ krm salt
1½ dl vetemjöl
ca 1½ tsk sirap

Hacka ihop alla ingredienser till en smulig massa. 


*************** 


Jordgubbsfyllning
ca 2,5 dl hackade frysta jordgubbar
1 dl strösockervaniljsåspulver ca 2 msk

Låt jordgubbarna tina några minuter. Hacka sedan medan de är halvfrysta i mindre bitar. Häll på socker och låt stå en timme eller microtina jordgubbarna en stund. Rör om och häll sedan på lite vaniljsåspulver i taget tills en tjock kräm erhålls.

 
 
*************** 

3 fyllningar...  Pecan och äpple blev bäst tycker jag...
 
 
Degen kavlas på lätt mjölat bord och tas enkelt ut med ett glas. 


Degen läggs ner i en muffinspanna och äppelfyllningen därefter och sist smulorna på toppen. Gräddas långt ner i ugnen på 200 grader ca 20 minuter. 

Till pecanfyllnigen gjorde jag en liten stödkant, förmodligen inte nödvändigt då fyllningen vara ganska fast och troligen inte flyter ut i ugnen eftersom den är förtillagad. Dessa gräddas långt ner i ugnen 200 grader  tills degen fått en fin färg. 
 
Jordgubbskakorna blev jag inte helt nöjd med, de blev ganska mesiga i smaken och jag saknade en brytning. Jag förgrädddade bottnarna i 225 grader en stund på dessa, dock inte på någon av de andra kakorna som istället gräddas långt ner i ugnen. Dessa gräddades mitt i ugnen. 
 

Pajkakorna med smulor på kan ätas som de är eller med vaniljsås. Mmmm...


Pecankakorna kan toppas med smält choklad om man vill... 

 
 
Det blev någon msk jordgubbskräm över så jag rörde ner frysta hallon och mer socker så fick jag även ut 4 hallonsmulkakor. 
 
 
Nästan alla kakor... 
 
 

Kommentera här: