Pecankolafondant

 
Testade ett nytt recept för dulce de lechefondant. De förra jag gjorde hade för lite mjöl och för mycket ägg och jag gillade inte konsistensen, dessa blev sjukt goda. Receptet bör räcka till ca 4 portioner kanske mer...
 
75 g smör
1½ msk farinsocker
½ dl socker
1 stort + 1 äggula
1,25 dl vetemjöl
ett knappt krm salt
200 g mörk dulce de leche
+ 3 msk dulce de leche
 
Dekoration
pecannötter hackade
kolasås, jag använder min favorit Monin Caramel Sauce
 
Vispa ihop dulce de leche, sockersorterna, salt och det smälta smöret. Tillsätt äggen och vispa ihop.
Häll upp ca 1½ cm smet i ramekinformar eller andra småformar som är riktigt försmorda med smör. Jag lägger även lite bakplåtspapper längst ner i botten. Klicka på en stor tsk dulce de leche och toppa med mer smet. 
 
Ställ formarna i frysen över natten. Ta fram formarna och grädda i 200 grader på nedersta falsen. Ta ut formarna när ytan precis har stannat. 
 
Rosta pecannötterna tills de precis börjar få lite gyllene färg. Vakta nötterna hela tiden! 
Min testfondant som jag gjorde gick sönder i botten, men den gick ändå att rädda genom att jag fyllde hålet där fyllningen hade runnit ut med de rostade pecannötterna. Ringla på kolasås ovanpå nötterna. 
 




Min favorit kolasås från Monin lyfter denna dessert till en himmelsk dimension. 
 
 
 
 

Kommentera här: