Pecankolamazarinkaka

 
Denna kaka blev till av en slump. Hade syltad sötpotatis hemma som jag fixat. En del gick åt att göra en sötpotatischeesecake och en del gick åt till denna kaka. Egentligen var tanken att jag skulle göra en toscaglasyr ovanpå, men eftersom jag redan penslat mörk choklad på undersidan av kakan när jag kom på det, så fick jag ändra idén, så det blev en kolakräm ovanpå istället med rostade pecanötter. Tyvärr undergräddade jag kakan något, så jag blev inte nöjd med denna improvisation. =(.
Denna variant http://marydane.blogg.se/2014/april/saftig-mandelkaka.html blev betydligt godare enligt mig då det blir en fin brytning med citronskalet i och citronsaft i glasyren samt jordgubbarna. I kolavarianten saknar jag just en liknande brytning mot det söta. 
 
130 g smör
2,6 dl socker
4 äggulor
ca 2 dl mosad syltad sötpotatis (den med vitt fruktkött), eller 2 kokta potatisar(utan salt)
200 g sötmandel, mald
lite mandelessens
1 krm vaniljsocker
4 äggvitor, hårt vispade
 
ca 80 g pecannötter
 
Kolasås
1 dl vispgrädde
1 dl + 1 msk farinsocker
1½ msk smör
en liten nypa salt
1 krm vaniljsocker
 
Vispa smör och socker luftigt. Tillsätt en äggula i taget. Blanda i mosad potatis, den malda mandeln och smaksättningen. Rör ner vispade äggvitorna försiktigt. Klä en form med bakpapper. Min form var 21x25 cm. Grädda i ca 180 grader i ca 25 minuter. Känn med en sticka, när stickan tas ur och inte är klibbig är de klara. Vält upp kakan på ett nytt bakplåtspapper och riv sedan mörk choklad över och bred ut detta tunnt.
Låt kakan bli helt kall och ställ den att vila i kylskåp. 
 
Rosta de hackade pecannötterna på en plåt i 200 grader varm ugn, tills de fått lagom färg. Obs! Passa nötterna hela tiden, det är jättetråkigt om de smakar bränt! 
 
Häll ingredienserna till såsen i en kastrull. Koka upp och rör tills allt socker löst sig. Koka en ca 1 minut. Ställ såsen kallt i några timmar. Häll såsen över kakan och strö över hackade pecannötter och ställ i kylskåp.(eventuellt blir det lite sås över)
 
Ta fram kakan en stund innan servering. 

Kommentera här: