Mjuka Hallongrottor

 
Ni vet Hallongrottor som man köper affären, typ från Delicato. De är inte som mördegskakor, utan mer som en mjuk kaka med hallonsylt i mitten. Dessa blir exakt så. Receptet på degen kommer från en Jordgubbspaj  som jag brukar göra. 

Deg:
150 g smör i tärningar
2 ¼ dl socker 
1 stort ägg el 2 små
4½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
1½ tsk vaniljsocker


Hallonsylt

Sätt ugnen på 200°.
Vispa smör och socker vitt och poröst med elvisp. Tillsätt ägg och vispa lite till. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och tillsätt vispa till en smulig deg. Knåda ihop degen med händerna och vänd upp den på en lätt mjölad arbetsbänk. 
Dela degen i två bitar och rulla varje bit till en ca 4 cm tjock rulle. Skär rullarna i 8 bitar ca 3 cm tjocka. Lägg bitarna med snittytan upp i bullpappersformar ställda på i en muffinsplåt eller på en vanlig plåt. Tryck ett lagom brett hål i varje och fyll med sylt. Grädda kakorna mitt i ugnen ca 15 min. Låt kakorna kallna på ett galler.


 
 

 
 
 
 
Om du som jag gillar smörkolasmaken från mördegen och en lite fastare hallongrotta, så kan jag istället rekommendera att göra Hallongrottorna enligt receptet nedan. 

Majblommakaka (Hallongrottor i stor form)

 

Kommentera här: