Majblommakaka

 Om man vill göra en roligare variant av hallongrottorna kan man baka dem i en springform och toppa med flagad mandel och glasyr. Lite lyxigare och festligt att ta med sig när man ska på besök hem till någon. Dessa hallongrottor är en hårdare variant av mördeg och blir smöriga i smaken om man gräddar dem rätt. Dessa kakor Längre ner på sidan finns länk till mjuka hallongrottor om man föredrar sådana. 
 
Receptet ger 2 majblommekakor om man använder 19 cm formar. Det går också bra att göra separata kakor i låga muffinsformar
 
200 g rumsvarmt smör
1 tsk vaniljsocker
1 dl strösocker
4,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk kallt vatten
1 dl hallonsylt

+ 1 vispad äggvita
+ flagad mandel

Glasyr: 
1 dl florsocker
1 msk vatten
 
Sätt ugnen på 170°(varmluft eller 190 grader vanlig ugn).
Vispa smör, vaniljsocker och socker vitt och poröst med elvisp. Tillsätt mjölet blandat med bakpulver och vispa till en smulig deg. Knåda ihop degen med händerna, tillsätt så mycket vatten som behövs för att degen ska bli smidig och vänd upp den på en lätt mjölad arbetsbänk. 
Dela degen i två bitar och rulla varje bit till en ca 4 cm tjock rulle. Skär rullarna i 8 bitar ca 3 cm tjocka. Tryck ett lagom brett hål i varje. Placera i en springform, min är 19 cm i diameter. Häll sylt i hålen och dutta sedan vispad äggvita på kanterna på en grotta i taget och placera mandelflagor runt om. 

Grädda mitt i ugnen ca 25-30 min. Ta ut när kakan fått gyllengul färg och låt svalna. 30 min kan låta länge för dessa kakor men att grädda kakorna längre tid på något lägre temp ger en mycket godare smak av smörkaramell samt att mjöl och bakpulversmaken försvinner också. Jag låter gärna kakan vila över natten täckt med plastfolie så blir grottorna lite småmjuka igen. Därefter glaserar jag kakan.
Rör ihop florsocker och vatten, ringla glasyren på kakan. 

 
Jag använder en mortelstöt för att forma hålen
 
Den mittersta grottan fick bli något större. 

 
 
 

 Det blev några vanliga grottor också i formar... 



   

Mjuka Hallongrottor

1 Felicia Holmgren:

skriven

Gott!

Kommentera här: