Delizie (Pastastubbar)

 
Idag lagade jag mat av det som fanns hemma. I frysen fanns ett paket Mozarella, i kylen 2 små zucchinis, ett paket kokt skinka och i skafferiet fanns en burk Dolmio Pastasås. Lasagneplattor brukar alltid finnas hemma också, så dagens rätt blev Delizie eller pastastubbar. Det är andra gången jag tillagar denna rätt, ska ha något annat gammalt recept i någon pärm någonstans, men orkade inte leta fram det, så det blev lite improvisation och resultatet blev super. Nom Nom, ser fram emot morgondagens matlåda. 

12 Lasagneplattor
2 vita zucchini - jag använde det som fanns hemma, man kan gärna ta lite mer zucchini
timjan
oregano
lökpulver
1 vitlöksklyfta
vegeta/salt
1 paket kokt skinka (120 g) - jag använde det som fanns hemma, man kan gärna ta lite mer skinka.
ca 100 g hushållsost mkt tunt skivad
färsk basilika

250 g mozzarella
1 burk Dolmio Pastasås Smooth 
1½ dl mjölk
smör/olivolja till stekning och smöra form med

Sätt ugnen på 200 grader.  Lägg ut 3 bakplåtspapper på en bänk. 
Koka upp en stor kastrull med saltat vatten. Lägg ner ett pastablad i sänder. Låt koka någon minut, pastan ska bli mjuk, men inte koka klart. Häll försiktigt av vattnet, eller fiska upp bladen. Låt svalna lite och separera sedan ett pastablad i taget och lägg på ett bakplåtspapper. 

Skala zuccinin om skalet inte är fint, annars tvätta bara av dem och skiva på en mandolin eller med en osthyvel tex. Stek hälften av zucchiniskivorna i taget i olivolja på högsta värmen. Vänd skivorna och lägg åt sidan. Lägg i nästa omgång, när dessa vänts stäng av värmen och pressa på vitlök och krydda med tijnam oregano och vegeta. Vänd ner första omgången och rör om försiktigt. Häll upp på ett fat. 

Hyvla hushållsosten tunnt och fördela över pastabladen. Fördela sedan skinkbitar, zucchiniskivor, hackad basilika och toppa med lite mozzarella. Rulla ihop pastbladen hårt till korta rullar. Vispa ihop Dolmiosåsen med 1½ dl mjölk och häll i en smord form. Min form av ca 20x28 cm. Häll ner såsen, men spara ca 1½ dl.
 
Olja eggen på en vass kniv och dela varje rulle i 3 delar. Ställ ner stubbarna med snittytan uppåt i såsen och bred på resterande sås samt strö på resterande mozzarella. Sätt in långt ner i ugnen om du använder glasform, annars i mitten. Jag gräddade mina pastastubbar under folie första halvan och utan resten av tiden och total tid i ugnen blev ca 45 min. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Nedan hittar du ett liknande recept på en vegetarisk Lasage med kronärtskocka och zucchini som också är supergod. 

Vegetarisk Lasagne med kronärtskocka

 

Kommentera här: