CitronverbenaSaft

Citronverbena inte inte så lätt att hitta, men till sommaren säljs den hos vissa handelsträdgårdar. Bladen är tunna och doftar helt vansinnigt underbart av Citrongodis. Jag brukar gå förbi plantan i min trädgård och rycka loss ett blad och gnugga i handen och sedan går jag och doftar. Jag får flashbacks från när jag var barn och hade köpt syrliga godisar. Citronverbena används som smaksättning i desserter, godis och teer. Den går även att ha i salladen. Eftersom kylan kommer snart och växten inte klarar vintern här, så passade jag på att skörda blad idag och gjorde en saft som jag tänkte frysa in i småportioner för att använda till Lemonad eller drinkingrediens.  


 
5 dl strösocker
5 dl vatten
saft av 4 citroner
ca 1 liter Citronverbenablad


Koka upp socker och vatten, låt svalna helt. 
Sköj och rensa bladen ordentligt, ta bort fula blad. 
Mixa sedan ihop alla ingredienser. Häll upp i mindre förpackningar och frys in och ta fram vid behov. 

Detta är en 5-literskastrull och den är halvfull med orensade blad. 
 
 
 
 
 
Här blandade jag saften med kolsyrat vatten. Hade tyvärr ingen citron kvar, annars är det gott att ha någon skiva i saften. 

Kommentera här: