Mjuka och Saftiga bullar med Pistage eller Kanelfyllning

 
Idag kom min son som nyligen flyttat hemifrån och hälsade på med sin flickvän, självklart måste jag jag bjuda på något hembakat när man får finbesök. Inspiration till dessa kanelbullar hämtade jag från Sockerrus http://sockerrus.se/ovriga-bakverk/probably-the-best-bun-in-the-world/. Jag gjorde en stor sats bulldeg och gjorde sedan hälften av bullarna med kanelfyllning ungefär enligt receptet och den andra hälften gjorde jag med en improviserad Pistagekräm, där jag blandar i mild Ricottaost i fyllningen. Ricotta smakar inte ost alls, utan den smakar neutralt och som grädde, men fetthalten ligger på 1/4 av gräddens. Osten är något grynig i konsistensen, men eftersom jag även har smör i fyllningen tänkte jag att det skulle bli en bra kombination. 
I pistagefyllningen använder jag även mandelmassa och en vansinnigt god Pistageessens som jag hittade på Borgeby Kryddgård på nätet. Jag har tidigare provat andra sorter som faktiskt smakat riktigt hemskt och inte alls som den pistagesmak jag ätit i köpebullar sedan barn. Dessa bullar blev stora saftiga och jättemjuka tack vare äggen. Har du ingen ricotta, ta lite mer av mandelmassan och smöret istället. 



Grunddeg Mjuka Bullar 1 hel sats - gav 27 stora bullar 
50 jäst för söta degar
4,75 dl standardmjölk
1 tsk stött kardemumma

160 g smör, rumstempererat
2 dl strösocker
1 tsk salt
4 ägg
Manitoba Cream eller vanligt vetemjöl (måttar aldrig mjöl)

Värm mjölken till fingervärme, häll ner den stötta kardemumman. Lös upp jästen i mjölken. 
Blanda det rumsvarma smöret med sockret och salt. Tillsätt äggen och vispa upp.
Häll sedan ner med mjölken i en degbunke. Tillsätt mjölet lite i taget och tills degen känns lagom fast. Knåda degen väl. 
Låt degen jäsa 1 timme, om du har tid över, tryck ner degen och låt jäsa igen, detta tar bort lite av den syrliga jästsmaken. 

Välj en av fyllningarna nedan, eller gör båda. Om du väljer endast en fyllning, dubbla receptet på fyllningen. 
 


Pistagebullar

Fyllningarna nedan räcker till halva satsen bulldeg, dubblera mängden för att göra till hela satsen.


Vaniljkräm
1 påse vaniljsås Ekströms
ca 2½ dl standardmjölk

Blanda ihop vaniljkrämen, ta lite mindre mjölk än vad som anges på förpackningen för en fastare kräm. 


Pistagefyllning 
250 g mandelmassa riven
50 g rumstempererat smör
2 msk florsocker

100 g ricottaost, jag använde ICAs
ca 10 droppar Pistageessens från Borgeby Kryddgård 

Pensling
1 ägg
½ tsk vatten
en liten nypa salt

Rör ihop ingredienserna till Pistagekrämen. 
Kavla ut degen till en rektangel med måtten 40x53 cm. 
Bred pistagekrämen på degen men lämna någon centimeter utan kräm längst ena långkanten, då fäster bullen ihop bättre. Rulla ihop degen ganska hårt. Skär rullen i 12-14 bitar, bitarna ska vara va 4-4,5 cm breda. 
Ställ på en bakpapperklädd form. Låt jäsa 30 minuter. 

Sätt ugnen på 200 grader när bullarna jäst 15 minuter. 
Fyll en sprits med vaniljkrämen. Använd gärna en långt och smalt muntrycke. Tryck ner munstycket i mitten av bullen och pressa ut vaniljkräm tills krämen börjar synas på ytan. 
Pensla bullarna med äggvisp och strö på hackad pistage och pärlsocker. Grädda bullarna mitt i ugnen eller något ovanför mitten, beroende på hur din ugn fördelar värmen. 


Kanelbullar med Philadelphiaglasyr

Fyllningarna nedan räcker till halva satsen bulldeg, dubblera mängden för att göra till hela satsen.

Kanelfyllning 
150 g farinsocker 
2 1/2 msk kanel
80 g smör (rumsvarmt)


Philadelphiaglasyr, dubbla mängden om du vill ha mkt glasyr på bullarna
60 g smör (rumsvarmt)
1,75 dl florsocker
40 g cream cheese
½ tsk vaniljsocker

Blanda ihop kanel och farinsocker i en skål. 
Kavla ut degen till en rektangel med måtten 40x53 cm. 
Bred smöret på degen men lämna någon centimeter utan smör längst ena långkanten, då fäster bullen ihop bättre. Häll på kanelsockret och se till att det inte kommer längst den osmörade kanten. 
Rulla ihop degen ganska hårt. Skär rullen i 12-14 bitar, bitarna ska vara va 4-4,5 cm breda.
Ställ på en bakpapperklädd form. Låt jäsa 30 minuter.

Sätt ugnen på 200 grader när bullarna jäst 15 minuter. 
Rör ihop glasyren medan bullarna jäser. Vill du inte använda glasyr, går det bra att bara pensla bullarna med ägg och använda pärlsocker. 
Grädda bullarna mitt i ugnen eller något ovanför mitten, beroende på hur din ugn fördelar värmen. 

Värm glasyren några sekunder i micron så att den blir lättare att hälla. När bullarna tagits ut ur ugnen ringlas glasyren över bullarna. 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: