Krämiga Kokostoppar

 
Jag minns sedan barndomen kokostoppar som en fibrig kaka som man fick tugga länge, därför har jag inte provat att baka egna sådana tidigare, men efter ett besök på varuhuset NK och deras café för ett tag sedan så fick jag prova en gudomligt god kokostopp. Den var megastor och en spritsad variant, inuti var den underbart krämig och inte alls som jag minns kokostopparna jag smakade som barn. Jag började fundera på hur de hade gjort den. Igår fick jag möjlighet att testa min idé och jag blev väldigt nöjd. Krämiga och goda precis som jag ville ha dem. 

Kokostoppar 14 st 
40 g smält smör
80 g Philadelphia
1,75 dl strösocker
½ tsk vaniljsocker
200 g kokos
2 ägg

Topping (valfritt)
dulce de leche
vit citronchoklad

Blanda alla ingredienser utom äggen väl, rör sedan ner äggen och rör om tills allt är blandat, men vispa inte. 
Låt stå 30 minuter. Sätt på ugnen på 200 grader när det är några minuter kvar.
Forma fina toppar på ett bakplåtspapper. Jag spritsade mina med en stor rund sprits, egentligen ville jag använda en stor stjärntyll, men massan fastnade tyvärr, så det behövs nog en riktigt stor tyll, men bred öppning. Grädda tills topparna får fin färg, ca 12 minuter. Topparna är klara när de fortfarande är lite fladdriga, men inte "såsiga".

Låt topparna svalna och glasera dem om du önskar. Förvara i en burk i kylskåp.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: