Oreohavrebollar med karamellströssel

Idag gjorde jag ett av mina gamla recept på Chokladbollar med Toffeegömma, denna gång skippade jag kolafyllningen och rullade dem istället i karamellströssel, vilket blev lite festligt. Smeten till dessa bollar blir mycket lösare än den traditionella chokladbollssmeten, detta gör att bollarna är väldigt lätta att rulla i strösslet, men framförallt blir de väldigt goda!  
 
 
Bollar
7 Oreokakor med fyllning
75 g smör, hackat i mindre bitar
2½ msk kaffe (jag använder koffeinfritt bryggkaffe)
1 msk marsanpulver
2 msk kakao
3 msk Nutella eller Hasselnötskräm, jag använde ICAs, lika mkt hasselnötter i den som i Nutellan.
3 dl havregryn
0,75 dl strösocker
någon droppe karamellessens (valfritt, jag köpte en salted caramel i England som är så god)

Topping
karamellströssel eller kokos

Häll alla ingredienser utom de till toppingen i en matberedare. Mixa ihop allt till en slät smet. Rulla till bollar och rulla dem sedan i strössel eller kokos. Ställ kallt. Ta fram bollarna några minuter innan servering så mjuknar de något. 
 
 
Så här ser flaskan ut med min karamellessens som jag köpte i England. (Fotot hämtat från annat recept)
 
 
 
 
 Kolla gärna in mina ljuvliga Kioskbollar också! 
 

Kommentera här: