Kioskbollar

 
Här kommer ett trevligt recept på de där ljusa havrebollarna man brukade köpa från kartong i kiosken när man var yngre. De här bollarna är farligt goda! De går utmärkt att frysa och ta fram vid behov. ;-) Om man använder glutenfritt havregryn passar de även glutenintoleranta och de blir precis lika goda. Receptet fick jag ursprungligen för 20 år sedan av en väninna vars svärmor Karin brukade baka dessa och sälja på fik i den kommunala verksamheten för ungdomar. Här lade jag upp en editerad version av receptet första gången för ca 15 år sedan, haha, det är länge sedan nu och jag kommer inte längre åt hemsidan jag lade upp. Några år senare uppdaterade jag receptet och lade upp det här på bloggen. I det nya receptet vispar jag grädden hård istället och blandar i smeten, detta ger luftigare havrebollar, jag har dessutom tillsatt lite mixat kokos i smeten vilket ger en god kokossmak.  I mitt orginalrecept använde jag margarin då smör blir hårdare i kylt tillstånd, annars brukar jag föredra smör i bakning. 

Receptet har blivit väldigt populärt och spridits på ett antal bloggar och forum. Det är kul att se att mitt recept sprids här och var, samtidigt skulle det vara väldigt kul att få en kommentar eller en länkning till orginalreceptet eller inspirationskällan även om man bara tex ersatt margarin med smör. Tyvärr förekommer det nästan aldrig, men jag är ändå glad åt att kunna sprida mina idéer, det är ju så jag själv blir inspirerad av andras bilder och recept. 

Glöm inte att ta fram bollarna en stund innan servering så de blir så där härliga och mjuka. 
 
Receptet räcker till ca 20 bollar 

6 dl Havregryn (eller glutenfritt havregryn från Semper tex om du vill göra dessa glutenfria)
2 dl socker
1 dl kokos + kokos att rulla i
3 msk Oboy eller ca 1 tsk kakao
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl vispgrädde
150 g margarin


Mixa havregrynen i en matberedare en stund. Flingorna ska bli lite mindre i storlek, men inte till pulver. Kokoset får gärna också mixas en liten stund, detta går dock inte lika bra i en matberedare, utan jag mixar detta kort i min kaffemalare. Detta är inte nödvändigt. 

Vispa margarinet mjukt. Vispa grädden fast i en annan skål. 

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt margarinet och grädden och blanda väl. Smeten ska vara ganska lös, den stelnar något i kylen sedan då havregrynen absorberar fukten i smeten samt att margarinet stelnar. Ställ in smeten i kylen ca 1 h och forma sedan avlånga "korvar" som delas i lagom stora bitar. Rulla i kokos. 

Förpacka bollarna i en låda och ställ i kylen. Låt dem gärna vila 1 dag. 

Ta fram havrebollarna 15 minuter innan servering. 

Tips! Om man vill göra några chokladbollar av smeten, kan man ta ut en del av smeten och blanda med extra kakao och därefter rulla dem i pärlsocker. 

 
 
 
 


 
Låt det väl smaka. Och lämna jättegärna en kommentar om du gillar receptet eller
länka till receptet om du publicerar det. 
 
1 Ann:

skriven

Hej! Testade receptet och nu några dagar senare, ska jag göra mer, men denna gång x4 sats, till ett kalas.
Fantastiskt recept, stort tack för att du delar med dig!
Och det kommer att spridas på min arbetsplats, radiologiskt centrum, via vår " matpärm", ( pappersformat) med din bloggadress som avsändare. Hoppas det är OK, för bra för att inte fler ska få👍👍

Svar: Tusen tack snälla du för fin återkoppling. 🌹 Och ja det går bra det. Hoppas att kalaset blir trevligt!
Med vänlig Hälsning Maria
Mary Dane

2 Min son älskade receptet på havrebollarna och jag med. Bästa receptet!! Ska göras om och om igen 👍🏻😋:

skriven

Sanna

Svar: Åh vad kul att ni gillade dem. Tycker också om dessa väldigt mycket, perfekt att baka en stor sats och frysa in. Tack för din kommentar. 🌹
Mary Dane

3 Elinor:

skriven

Hej! Tack för ett toppenrecept, ska testas direkt! Jag undrar dock hur det är med förvaringen i frys när man blandat grädde i? Funkar det bra? Gissar att kylen inte är aktuellt i mer än några dagar. Jag vill baka till dop två veckor i förväg, därav frågan.
Stort tack, ska hänvisa alla frågor till ditt recept och din blogg!

Svar: Hej Elinor, tack för din kommentar. Det är inga som helst problem att förvara i frysen, i kylen kan du nog ha dem i upp till en vecka. Jag skulle frysa in dem och ta fram dagen innan. Hoppas att du gillar dem. Mvh Maria
Mary Dane

4 Anonym:

skriven

Jätte bra recept

5 Anonym:

skriven

Hej Tack för spännande recept. Jag ändrade dock lite grann på ingredienserna. Jag tog 4 1/2msk socker istället för 2dl. Enligt ett chokladbollsrecept som jag brukar göra. Sen tog jag 2krm vaniljpulver istället för 1tsk vaniljsocker. Sen tog jag inte kokos i. Det här kommer jag att göra igen. Det blev mums!

Svar: Kul att du gillade receptet. =)
Mary Dane

6 Eva:

skriven

Hej

Jag undrar om du har testat med andra smaksätttningar?
Jag funderade på moccabollar med både oboy och kaffe i, eller bananbollar med riven vit choklad runt. Har inte testa detta än men är kanske något som är värt att prova.

7 Eva:

skriven

Hej
Jag körde hela smeten i mixern, vilket fungerade riktigt bra. Jag fick fylla på med 1dl grädde till för att det skulle fumgera. Gjorde mockasmet som blev mycket lös. Spritsade då ut den i en liten pappform och strödde kakao över. Chokladströssel skulle kanske också vara gott. Gjorde även en bananrulle. Den blev riktigt smarrig som kall. Bredde ut grundsmet på plastfolie till en rektangel, la på en banan och rullade ihop den. Mums! Tänkte doppa bitarna i 55% choklad. Det är jag som är "anonym" ovan så det är så som jag har gjort grundsmeten.
Hälsningar
Eva

8 Hedwig:

skriven

Har inte provat än, men skall göra dem. Skickade länken till sonen som älskar denba typ av godis.

9 Anonym:

skriven

Riktigt smarrigt. Lite mer jobb än vanliga chokladbollar men väl värt det

Svar: Tack, ja visst är de goda. Man kan göra många och frysa in också, när man ändå håller på.
Mary Dane

10 Eva:

skriven

Men åh har bara gjort smeten än men smakar precis som de man köpte i kiosken för 40 år sedan ..tusen tack

Svar: Tack för kommentaren och kul att du gillar dem.
Mary Dane

11 Sarah:

skriven

Bästa receptet för kioskbollar. Tipsat vidare om detta recept :)

Svar: Tack snälla för kommentaren.
Mary Dane

12 Marko:

skriven

Bästa receptet på smarrigaste lördags godiset 😃

Svar: Tack så mycket, kul att du gillar dem. :-)
Mary Dane

13 Anonym:

skriven

Såååå goda tack för receptet 🙏

Svar: Så lite, hoppas att du gillar dem. =)
Mary Dane

14 Sara:

skriven

Ska så testa receptet!! Men föredrar du att använda oboy eller kakao?:))

Svar: Hej Sara, det spelar inte så stor roll, med Oboy kanske de blir något sötare, men tror inte att man märker någon större skillnad faktiskt. Man kan minska på mängden socker lite grann om man använder Oboy. Jag har aldrig Oboy hemma nuförtiden så det brukar bli kakao.
Mary Dane

15 Lilla My:

skriven

I morgon blir det många gjorda! Svingoda ju!
Tack!

Kommentera här: