Alfajor med Pepparkakssmak

Denna jul gjorde jag ett litet experiment med min pepparkaksdeg. Jag tog ut 4 kakor på prov och gjorde dem lite tjockare och gräddade de lite kortare tid såsom man gör med Alfajores som är en mördegskaka som fylls med en fast Dulce de Leche och som därefter glaceras antingen med maräng eller choklad. Jag brukar göra dem med maräng. Dessa kakor blev perfekta till julen och är en lyxigare variant av de lite tråkiga pepparkakorna. Den lena mjölkkolakrämen och den vita chokladen passar fint till den kryddiga kakan. 

ca 45-50 st medelstora pepparkakor

110 gr smör 
0,8 dl sirap
0,66 dl strösocker
0,66 dl farinsocker
1 dl mellangrädde
2 tsk ingefära
2 tsk kryddnejlika
4 tsk kanel
350 g vetemjöl
2 tsk bikarbonat

+ Dulce de Leche
+kokos
+vit choklad


Smält matfett och sirap på svag värme och rör sedan i övriga ingredienser. Ställ degen kallt i några timmar. Ta ut rundlar på bakbord ca 3-4 mm tjocka, helst inget mjöl, för då tappar kakorna smak. 
Grädda  i 175 grader tills kakorna rest sig, kakorna ska inte bli helt hårda, men ändå tillagade. 

När kakorna svalnat, fyll dem med en fast Dulce de Leche och rulla sedan kanterna i smält choklad och doppa i kokos. 

 

   
 
  
 
 

Här finns receptet på mina vanliga Alfajores. 

 

Kommentera här: