Sicilianska Mandelkakor (MarsipanCookies)

Det har blivit lite mycket italienskt på sistone, kan väl erkänna att jag fått en smärre mani på att baka det jag provade på Sicilien när jag var på semester. Här kommer ett recept på mjukasega Mandelkakor, eller Marsipankakor skulle man också kunna kalla dem. Kakorna ser torra och tråkiga ut på utsidan, men inuti väntar en mjuk mandelfyllning. Dessa kakor är både gluten och laktosfria, dock inte sockerfria =) 
Citronvarianten smakar gudomligt, om man gillar citron


400 g mandelmjöl
300 g florsocker
3 äggvitor

någon droppe mandelessens (om du tar bittermandel, ta en pytteliten droppe)
+ valfri smaksättning, tex rivet citron eller apelsinskal, pistageessens eller annat
pulverfärg (valfritt)

Jag mal mitt mandelmjöl i en kaffekvarn. Jag brukar skålla mandlarna dagen innan så de hinner torka lite. Eller så micrar jag mandlarna på låg effekt i flera minuter och låter dem svalna innan jag mal dem i omgångar i min kaffekvarn. Om man lägger in mandlarna i frysen en stund innan, blir de även hårdare och det blir inte kladdigt i kvarnen. 

Blanda mandelmjöl med florsocker, rör ner äggvitorna. Dela eventuellt upp smeten i olika skålar om olika smaksättning och färg ska användas. Det går även bra att göra dem neutrala och utan färg, men en gnutta mandelessens i är gott, då mandel i sig inte smakar så mycket. 

Ställ smeten i kylen ca en timme. Rulla ut korvar i florsocker och skär i bitar. Rulla varje bit i florsocker och platta till något. Lägg på bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen ca 15 minuter, beroende på storlek på kakorna. Kakorna är klara när man kan ta upp dem och de känns lite lätta. Jag tror att jag tog bort mina någon minut för tidigt, tog ut dem efter 14 min.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Dessa kakor är jättegoda att servera med glass och färsk frukt och lite likör som ringlas över glassen. Se förslag genom att klicka på bilden nedan

 
Kakorna var också jättegoda att äta med lite Philadelphia och Lemon Curd som blev en nödlösning en dag när jag tänkte göra min glassdessert här ovan, men saknade vaniljglass. 

 Detta kan vara en trevlig variant på scones till ett Afternoon Tea.  
 

Kommentera här: