Strawberry CheeseTårta

 
Till midsommar 2016 gjorde jag en ny tappning av en tårta som jag impoviserade ihop 2013. Den bestod då av traditionella tårtbottnar, en underbar Cream Cheesefyllning samt massor av hackade färska jordgubbar i olika mått, finhackade, mindre bitar samt hela på toppen.Tårtan skulle påminna om Strawberry Cheesecake som är ett av mina absoluta favoritbakverk. Cream Cheesefyllningen spädde jag ut med hårt vispad grädde då jag har svårt för vanlig vispad grädde i tårtor eftersom jag tycker att det blir för fluffigt, vanlig Cream Cheesefrostning å andra sidan är lite för sött och kompakt, så genom att tillsätta vispad grädde får man en perfekt fyllning. Smaken är väldigt god och påminner om glass. 

Denna tårta uppdaterades med mandelbottnar i receptet 2016 då de blir väldigt saftiga och lite mindre fluffiga och ger en bättre struktur enligt mig då jag gillar mer stabila tårtor. Jag föredrar en liten bit kompaktare tårta framför en stor bit fluffig tårta. Men det är smaksak, föredrar man fluffig tårtbotten rekommenderar jag tårtbotten i det äldre receptet som du hittar HÄR
 
Detta är min godaste midsommartårta och den kommer att bli en återkommande favorit och den har blivit väldigt omtyckt av mina gäster. Om jordgubbarna hunnit mogna brukar jag ta dem från mitt eget jordgubbsland på tomten och de jordgubbarna är sötsyrliga vilket jag gillar när man använder dem i bakning, det blir en perfekt kontrast till det söta. Sorten är Honeoye. Jag har även gjort denna tårtan i en 24 cm form och då med 3 bottnar. Jag tog då kakreceptet x 1,5 och fyllningarna x2.

Mandelkaka
50 g smör
2 ägg
2 dl strösocker
ca 100 g skållad mandel, mald eller mandelmjöl
ca 1½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
0,75 dl mjölk
några droppar mandelessens eller typ en droppe om du använder bittermandelolja (dosera ej direkt i smeten, ifall det kommer mycket!)
½ tsk vaniljsocker

Sätt på ugnen på 175 grader. 
Vispa smör ihop smör och socker. Rör ner äggen och vispa igen. Häll ner mandelmjöl samt vetemjölet blandat med bakpulver. Tillsätt mjölken samt mandelessens och vaniljsocker. 
Smöra botten lätt av en liten springform, min är 19 cm. Lägg på ett  bakplåtspapper i botten av formen och smöra kanterna av formen. Häll upp smeten och grädda mitt i ugnen. Känn med sticka när kakan rest sig helt och verkar klar. Ta ut och låt svalna någon timme innan du delar den i 2 bottnar. 
 
 
Philadelhiafyllning
1½ dl hårt vispad grädde (tillsätt en knivsudd bakpulver så blir grädden hårdare utan att skära sig)
3 msk ljummet smör (går att utesluta, men ger mer stadga)
2,25 dl florsocker (går att minska sockret)
150 g Philadelphia
½ tsk vaniljsocker

Vispa upp grädden hårt. 
Vispa ihop smör och lite av florsockret till en kräm.
Vispa upp Philadelphian och rör sedan ner florsockret, vaniljsockret och smörkrämen.
Vispa upp tills allt löst sig.
Tillsätt den hårt vispade grädden och vispa lite till. Ställ krämen kallt en stund. 

Fyllning
ca 1-1,5 liter jordgubbar (beroende på hur mkt jordgubbar du vill ha till dekoration), separera några fina till dekor
socker efter smak (är jordgubbarna söta behövs inte mkt eller inget socker)
lite vaniljsåspuler som bindemedel


Montering
Ta ut ett antal jordgubbar för finhackning. Det ska räcka till att breda på ett lager till båda bottnarna. Finhacka jordgubbarna och rör ev ihop med någon tsk socker. Bred ut den syltliknande röran på första botten. 

Skiva eller dela nu jordgubbar till ett lager. Jag rörde ner lite marsanpulver och socker. Marsanpulvret binder upp vätskan som jordgubbarna släpper när de får socker på sig. Låt stå en stund medan tårtan vilar i kylen. 
Lägg jorgubbarna på första lagret och spritsa på hälften av Philadelphiakrämen. Lägg på nästa botten och bred på syltkrämen. Bred på Philadelphiakräm och toppa med hela jordgubbar. 
 
Solmogna och nyplockade jordgubbar från tomten. 
 
 
Här är tårtan i lite större format med 3 bottnar och samma tårta som syns på bilden, vilken jag gjorde till senaste midsommar. 2017 
 
 Tårtan enligt receptet med 2 mandelbottnar
1 Helena:

skriven

Den ser sjukt god ut!

Svar: Tack snälla du. 🌹
Mary Dane

Kommentera här: