2 tårtor, noteringar till mig

 
Dessa recept är noteringar till mig själv. När min sambo fyllde år gjorde jag en hög tårtbotten i 19 cm springform. Jag tänkte först göra en jättehög tårta med 4 bottnar med jordgubbs och Cream Cheesefyllning, lite som en cheesecaketårta men ändrade mig sedan jag gjorde 2 tårtor istället. Idén med Oreotårtan var bra, nästa gång förbättrar jag den och har chokladbottnar istället. Cheesecaketårtan blev jättegod. 
 
 
Cream Cheesetårtan 19 cm

Tårtbotten, Obs! ger 4 bottnar i en 19 cm form eller 3 bottnar i en 22 cm form, i receptet nedan använde jag 2 bottnar: 
3 dl socker
3 ägg
3 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver
1 dl vatten
 
Gräddas i 175 grader ett steg under mitten tills stickan är torr. 
 
Cream Cheesefyllning
200 g Philadelphia
1,5 dl vispgrädde
1,5 tsk vaniljsocker
0,75-1 dl  florsocker
0,75 l små jordgubbar, delade i halvor
 
Mixa grädden med vaniljsocker med en stavmixer tills den är fast.
Rör Philadelphiaosten mjuk och blanda med florsocker och den tjocka grädden.
Bred hälften av krämen ovanpå ena botten. 
Lägg på jordgubbar och lägg på nästa botten.
Bred kräm ovanpå precis ut till kanterna. Låt tårtan vila till nästa dag.
Dekorera med färska jordgubbar. 
 


 
 Uppdatering!  Vill man ha en fastare kräm istället vispar man Philadelphiaosten fast. Denna tårta är en senare uppdatering av denna tårta fast med annan tårtbotten gjord på mandel samt vispad Philadelhia vilket ger en fastare fyllning. Klicka på bilden ovan för att komma till receptet: 



Oreotårtan, 19 cm
(Byt ut tårtbotten nedan och använd en mörk chokladbotten. Kanske en lätt brownievariant, testar och återkommer, eller denna. http://marydane.blogg.se/2011/may/marias-festtarta-ca-30-bitar.html)
 
2 tårtbottnar, se recept ovan
 
Fyllning
1 paket, ca 10 oreokex
3 dl grädde till fyllning
vaniljsocker
chokladkrokantkräm från IKEA(typ nutella, fast bara med chokladsmak)
 
Dekoration:
2 dl grädde till dekoration
lite chokladsås eller Dulce de Leche till dekoration
1 Oreokex
lite Oreosmulor
 
Blöt eventuellt upp tårtbotten lätt med någon vätska eller ringla på mörk chokladsås. Mixa grädden med vaniljsocker och 1 msk socker med en stavmixer till fyllningen.När grädden är fast bredes den på tårtbotten försiktigt. Varva grovkrossade Oreokex (spara lite småsmulor till dekoration). Klicka på resterande grädde och bred ihop. Bred chokladkrämen på andra tårtbotten och lägg med chokladsidan mot gräddfyllningen. 
 
Vispa grädden och fördela över tårtan och dekorera. Låt stå och vila minst 6 timmar, helst till nästa dag. Servera gärna med färska jordgubbar.
 
 

Kommentera här: