Tiramisu med Baileys och Dulce de Leche

Idag gjorde jag en CaramelBailyestårta och passade även på att göra lite Tiramisu. Har inte provsmakat dessa än, men de ser väl ganska goda ut? =) 

MandelKokosbotten
2 ägg
1,25 dl socker
50 g smält smör
½ dl kakao
1/2 dl mald kokos
100 g mandel, skållad och mald
½ dl potatismjöl
1 tsk bakpulver

Smält smöret och ställ åt sidan att svalna. 
Mal kokoset fint i en kaffekvarn tex, det ska bli ett mjöl. 
Mal mandeln tillsammans med potatismjöl, jag delade upp det i 2 omgångar i min lilla kaffekvarn. 
Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt de torra ingredienserna samt smöret och vispa så att det fördelar sig jämt. Bred ut eller spritsa ut smeten på ett bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 180 grader i ca 10 min. Ta ut när kakan lyft och verkar klar.  

CaramelBaileysMousse
3 dl vispgrädde
½ dl Caramel Bailyes
150 g vit choklad, hackad
2 äggulor
1½ gelatinblad

+ dulce de leche
+ lite starkt kaffe blandat med lite Baileys
+ kakao
 
Vispa grädden luftig och fast. 
Smält den vita chokladen över vattenbad ihop med Baileys. När allt är löst, rör ner äggulorna och gelatinbladen, rör tills allt är löst. Rör ner krämen i grädden med en slickepott och rör försiktigt tills allt är blandat. 
 
Stansa ut rundlar av kakbotten, lika stora som dina serveringsglas. Lägg en kakbotten längst ner i glaset. Dutta på lite kaffe. Rör dulce de lechen mjuk och klicka på ca 1 stor tsk dulce de leche på botten och fördela ut. Häll på mousse och gör en likadan omgång igen ovanpå. Ställ formarna kallt i några timmar, eller i frys en stund. Pudra över kakao. 

 
 
 
 
 

Kommentera här: