CaramelBaileysTårta

 
Idag blev det ett nytt tårtexperiment. När jag var utomlands köpte jag en Caramel Bailyes. När den tog slut blev jag lite ledsen över att inte kunna få tag på den igen. Några månader senare surfade jag in på Sytembolaget och såg till min stora glädje att de börjat ta in den i sortimentet. Jag åkte direkt till en butik som hade den inne och köpte med mig hem och började fantisera om alla möjliga Bailyes tårtor. =) 
Till dagens experiment valde jag glutenfria tårtbottnar eftersom tårtan ska med ikväll till en familj där en är glutenintolerant, receptet kommer från mina glutenfria fudgebrownies, men med några smärre ändringar. Fördelen med denna botten är att den inte bli hård i kylen även om en innehåller smör, utöver att den är glutenfri då. Måtten är anpssade till en 19 cm springform
 
MandelKokosbotten
2 ägg
1,25 dl socker
50 g smält smör
½ dl kakao
1/2 dl mald kokos
100 g mandel, skållad och mald
½ dl potatismjöl
1 tsk bakpulver

+ 1/4 dl dubbelstarkt kaffe med lite socker i

+ kakao till dekoration

Börja med rita ut 2 cirklar lika stora som springformen. Vänd pappret och lägg på en plåt. 
Smält smöret och ställ åt sidan att svalna. 
Mal kokoset fint i en kaffekvarn tex, det ska bli ett mjöl. 
Mal mandeln tillsammans med potatismjöl, jag delade upp det i 2 omgångar i min lilla kaffekvarn. 
Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt de torra ingredienserna samt smöret och vispa så att det fördelar sig jämt. Häll upp i en sprit och spritsa ut i de 2 cirklarna. Eventuellt blir det lite smet över. 
Grädda mitt i ugnen i 180 grader i ca 10 min. Ta ut när bottnarna lyft och verkar klara i mitten. 

Mörk Baileysgelé
3/4 dl Baileys, ljus
60 g mörk blockchoklad, fint hackad
3/4 dl vatten
knapp 1 msk smör
1½ gelatinblad 

Lägg 3 gelatinblad i blöt i kallt vatten. 
Häll Bailyes i en kastrull och häll ner chokladen, vatten och smöret. Värm upp på svag värme och rör tills allt är löst. Häll ner 1½ gelatinblad och rör om och ställ åt sidan. 
 
Lägg ett bakplåtspapper i botten av springformen för att kunna flytta över den till ett fat senare. Skär ut bottnara så att de passar i formen. Lägg på första botten och dutta lite kaffe på botten, obs ta inte för mycket då denna botten suger mycket och blir blöt lätt. 
 
Häll på den mörka Baileysgelén och ställ i frysen ca 30 min. Lägg på nästa botten och ta lite mer kaffe och ställ kallt igen.

CaramelBaileysMousse
3 dl vispgrädde
½ dl Caramel Bailyes
150 g vit choklad, hackad
2 äggulor
1½ gelatinblad
 
Vispa grädden luftig och fast. 
Smält den vita chokladen över vattenbad ihop med Baileys. När allt är löst, rör ner äggulorna och gelatinbladen, rör tills allt är löst. Rör ner krämen i grädden med en slickepott och rör försiktigt tills allt är blandat. 

Häll på den ljusa Baileysmoussen över chokladbotten och ställ kallt att stelna. Pudra över kakao vid serveringen. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Det var första gången jag komponerade ett recept på mousse och måste säga att jag blev väldigt nöjd med resultatet. Dag 1 var moussen väldigt luftig och lätt, dag 2 hade den stabiliserats lite, båda tillstånden var bra.  

Kommentera här: