Zucchiniplättar

 
Fick detta recept av syrran. <3 Farmor brukade göra zucchiniplättar som var så goda, har längtat efter att få äta dem. Syrran gav mig ett recept häromdagen, så idag testade jag. Min zucchnini som jag använde var medelstor och smeten blev lite hård, så jag tillsatte lite mjölk. Receptet är anpassat för en stor zucchini. 
 
1 stor zucchini
1 gul lök
1 msk maizena
2½ dl vetemjöl
en knapp tsk bakpulver
1 ägg
salt 
peppar
persilja
 
Blanda mjöl, bakpulver och maizena.
Riv zucchini och lök. Salta "rivet" med grovsalt och låt vätskan rinna ur i ett durkslag ca 10 min. 
Skölj rivet och krama ur noga. Salta peppra och tillsätt persilja. Jag tog en Italian Seasoning kryddmix istället. Blanda i resterande ingredienser. Låt smeten svälla 5-10 minuter. Fritera plättarna i matolja. Platta ut dem något i pannan. 
 

Kommentera här: