Crème Brûlée

 
Mitt första försök att göra en Crème Brûlée. Tidigare har jag alltid gjort andra varianter, jag gillar Crème Caramel eftersom den har en så god sås. Här är recepet jag gjorde. Jättegoda blev  de, men tyvärr undergräddade jag dem lite, så de blev väldigt lösa. Jag får göra om dessa vid tillfälle. Mums! Vad gör man med äggvitorna som blir över då? Varför inte desa supergoda Hallon/Kokoskakor 
 
3 dl vispgrädde
0,75 dl mjölk
1 vaniljstång
0,75 dl strösocker
5 äggulor
 
råsocker eller strösocker till bränning
 
Koka upp socker mjölk och grädde med hälften av sockret och urskrapade fröna ur vaniljstången. (Spara skalet och gör ett vaniljsocket) Låt svalna i en halvtimme. Vispa upp resten av strösockret med äggulorna. Detta görs precis innan, annars bildas en hinna på äggulesmeten som ger små klumpar. Häll ner äggulesmeten i vaniljgrädden. Häll upp i 4 ramekinformar och sätt ner i en glasform med vatten. Vattnet ska nå upp till halva formarna ungefär. Grädda i 140 grader tills stannat, ca 60 min. Ställ puddingarna kallt i några timmar. 
 
Vid serveringm strö över ett tunt lager krossat eller lättmixat råsocker och bränn av. Strö på ett nytt tunt lager och bränn igen. 
 
 
Skalet av vaniljstången kan man ta vara på. Häll den i en burk med socker, så kan du använda
den när du bakar. Jag använde sådant socker istället för vanligt socker i detta recept. 
 
 
 
 
 

Kommentera här: