Hallon/Kokoskakor

 
 Annorlunda och dundergoda kakor som är ganska söta och passar som en liten godisbit till kaffet. Har man fått äggulor över, kan man passa på att göra en Creme-brulee till nästa dag. 

Mördeg:
200 g smör
3/4 dl socker
5 dl mjöl

Fyllning:
ca 1½ dl hallonsylt

Kokostäcke:
5 ovispade äggvitor
ca 2½ dl socker
5 dl kokos

Rör smör och socker luftigt och arbeta in vetemjölet.
Kavla ut en deg på bakplåtspapper, ca 6 mm tjock, till en rektangulär botten. Lägg på en plåt.
Grädda botten nästan färdig mitt i ugnen i ca 15 min i 175 grader.
Ta ut plåten, öka värmen till 200 grader.

Blanda alla ingredienser till kokostäcket i en liten kastrull med sjud under omrörning. Rör hela tiden så att smeten inte fastnar i botten. Obs! smeten ska endast sjuda och inte koka.Dra kastrullen från värmen när smeten är tjock och trögflytande.
Bred sylten över den varma mördegskakan.
Klicka ut kokossmet med jämna mellanrum. Bred försiktigt ihop smeten till ett enhetligt täcke.
Grädda kakan mitt i ugnen i 10-15 minuter tills kokos-smeten stelnat lite och fått färg.
Skär kakan i fyrkantiga munsbitar medan den fortfaranade är varm. Låt svalna.
 
 
kavla degen ca 6 mm tjock på ett bakplåtspapper. Lägg på en plåt...
 
...bred på hallonsylten...
 
...och klicka ut kokosmassan och bred sedan ihop smeten med en sked. 
Medan jag sitter och skriver detta och ser på bilderna jag tagit, slår det
mig att det ser ut som en godispizza. =D 
 
 
1 ajlimullersandvik.blogg.se:

skriven

Det verkar ju sannerligen UNDERBART!

Svar: Tack och ja det kan jag lova. =)
Mary Dane

Kommentera här: