Tjinuskibitar

 
Detta recept har följt med sedan jag bodde hemma och dessa underbara kolasnittar brukar jag ofta göra till julen. Receptet hittade jag en receptbroschyr som mina föräldrar hade. Tjinuski är det finska namnet på kola och det har fått följa med från det ursprungliga receptet. 
 
300 g mandelmassa
2 äggvitor
 
Kräm
3 dl vispgrädde
2 dl socker
1 dl sirap
1 msk smör
½ msk vaniljsocker
 
Garnering
50 g flagad mandel
 
Riv mandelmassan grovt. Vispa äggvitorna till hårt skum. Blanda med mandelmassan. Häll upp smeten på en bakplåtspapperklädd plåt. Bred ut smeten så att det blir en tunn botten på ca ½ cm. Grädda i 175 grader varm ugn i ca 10-15 minuter eller tills botten börjar anta en gyllene färg på ytan. 

Höj värmen till 225 grader. Häll flagade mandeln på en bakpapperklädd plåt. Rosta tills mandeln får en gyllene färg. Obs! Vakta noga, det är lätt hänt att man börjar göra annat och bränner mandeln. Ta ut från ugnen och låt svalna. 
 
Blanda grädde, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull. Koka på medelvärme i 20-30 minuter. Rör hela tiden och koka tills det blir en tjock guldbrun kräm. Rör ner smöret och sikta i vaniljsockret och rör om försiktigt och låt svalna.  (Ska försöka mäta temperaturen nästa gång på krämen, sist kokade jag krämen till 115 grader vilket blev lite för längre, krämen blev då lite mer seg och knäckig i smaken, jag föredrar en ljusare kräm som är lite mjukare till dessa kakor, krämen ska precis ha börjar tjockna i kastrullen och börjat få lite gyllene färg)
 
Bred krämen på mandelmassebotten. Dela kakan på mitten och lägg den ena delen rakt över den andra, så att det blir 2 lager. Strö flagad mandel över. Låt stelna i kylskåp 1-2 dagar och dela sedan i mindre bitar. 
 
 
 
 
 
 
 Här har jag kokat kolan till 115 grader vilket ger en lite segare och mer knäcksmakande kola. Jag föredrar dock en något ljusare och mjukare kola till dessa. 
 
 
 
På denna ganska gamla bild är krämen ljusare och lite mer fudgeaktigt i konsistensen, vilket passar bättre enligt mig. 
 
 
 

Kommentera här: