Banoffee

                                    
 
Ett av de recept som Dulce De Lechen blev känd med för många svenskar är Banoffeen. Första gången jag provbakade den var för många år sedan. Då blev jag inte speciellt imponerad. Häromdagen såg jag Jamie Oliver på TV och då hyllade han just denna efterätt, så jag beslutade att fixa den igen. Denna gång gjorde jag dem i små tartlettformar som jag köpt för något år sedan, men som jag inte provat att använda. Jag använde dessutom äkta Dulce de Leche som jag fått tag på. Barnen blev jätteförtjusta, men jag måste erkänna att denna efterrätt fortfarande inte imponerer speciellt på mig. Det finns godare efterrätter med Dulce de Leche. 
 
Receptet räckte till 3 tartletter
 
Pajdeg
1 dl vetemjöl
1 msk socker
1 msk farinsocker
1 liten nypa salt
några valnötter, finhackade
50 g smör
 
Fyllning
ca 150 g ( eller 6-9 stora msk) Dulce de Leche
2 bananer
citronsaft
1 krm vaniljesocker
 
2-2,5 dl vispgrädde
lite socker
lite vaniljsocker
mörk blockchoklad
 
Hacka ihop ingredienserna till pajdegen. Dela degen i 3 bollar. Kavla ut på lättemjölad bänk och lägg i formarna. Grädda skalen i mitten av ugnen i 200 grader ca 10 minuter eller tills de precis börjat få guldgul färg. Låt skalen svalna. 
 
Dela bananerna i mindre bitar eller skivor. Pressa över lite citronsaft och häll på vaniljsocker och rör om. Lägg bananbitarna i formarna och klicka på rejält med Dulce de Leche. 
 
Hårdvispa grädden med lite socker och ½ krm vaniljsocker. Lägg ovanpå DDL:en. Tunna ut lite DDL med vatten och ringa över grädden och topppa med riven choklad. 
 
 
         
Mina fina tartlettformar. Superpraktiska och lätta att ta ut formen. I LOVE! 
 
Lägg på bananer...

                                          
...och skeda på ordentligt med DDL och bred ut till kanterna

Lägg på grädden och ringa över DDL och riv över choklad.
 
 
Här i lite större form, med dulce de lechen i botten istället, därefter bananerna och grädde.
Med Tärningar av lonkakola. Till hela pajen gick det åt 1 hel burk dulce de leche. 
 
 

Kommentera här: