Vit Rom-Russinkladdkaka

 
Häromdagen blev jag sjukt sugen på att baka något med Rom-Russin, så jag lade in lite Russin i min 80 %-iga Strohrom som passar utmärkt just till bakning då den är så aromatisk. Jag rör även ner lite vit sirap och vaniljsocker som rundar av lite. 80 % kan låta starkt, men utblandat med sirap och russinen och inuti en kaka blir det inte starkt. Jag funderade en liten stund och till slut dök bilden av en Ljus Rom-Russinkladdkaka upp, så idag fick det bli provbakning av idén. Jag ville gärna göra även en mjölkchokladkladdkaka med Rom-Russin, till minne av Marabous Rom-Russin chokladkaka som fanns när jag var yngre. Får prova det nästa gång, men idag fick det bli en ljus variant eftersom jag ville att russinen skulle synas på fotot. 

125 g smör
70 g vit choklad, i bitar
1 krm salt
2 1/3 dl strösocker
2 ägg 
2 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 dl russin i Rom (gärna StrohRom, jag använder 80 % ig =) med lite vit sirap och vaniljsocker)


Sätt ugnen på 175 grader. Smöra en springform, jag använde en som är 19 cm i diameter.Lägg ett runt bakplåtspapper i botten. 
Smält smöret i en mellanstor kastrull. Häll ner chokladen och rör tills allt löst sig. Blanda ner socker, mjöl, ägg, salt, vaniljsocker och litet mer än hälften av russinen och rör ihop till en smet. 

Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen. Ta ut kakan när den känns torr med en sticka i kanten. Kakan ska fortfarande vara kletig i övrigt. Min tog ca 35 min att grädda. Har du en större form går det snabbare. 

Servera kakan kall eller ljummen med en klick grädde och lite av de sparade Rom-Russinen. 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Här är kakan rumstempererad och har fått vila över natten. Vill man ha den fastare och fudgigare ställer man den i kylen. 
 
Här har kakan fått vila kallt och den är då lättare att skära och blir härligt seg och fudgig. 
 
 
 
 Nedan hittar du ett av mina äldre recept på Rom-Russinkaka, som också är jättegod! 

 Rom-Russinkaka

 

Fler recept med Rom och andra spritsorter hittar du under Kategorin Baka med Sprit i eller i Rom-taggen. 

 

Kommentera här: