Semmelbitar

Idag blev det lite semlor i långpanna med rostad mandel. Idag provade jag att göra en Briochédeg, vilket är helt annorlunda mot mina tidigare semlor som innehåller väldigt lite fett. Måste säga att jag föredrar mina andra Semlor. Å andra sidan åt jag denna en stund efter maten när jag inte var hungrig, en semla föredrar jag att avnjuta på tom mage. =) Broichédegen blev väldigt lyckad och jäste förvånansvärt bra till minst dubbla storleken, så denna deg kommer jag använda i andra sammanhang. 

Briochédeg

25 g jäst
350 g vetemjöl 
1/2 dl strösocker
3 mellanstora ägg
1 krm salt
0,65 dl mjölk
1 tsk finstött kardemumma
200 g smör, rumsvarmt
 
Ca 450 g mandelmassa
Lite mjölk  el grädde 
Lite bullinkråm 
mandelessens efter smak

Dekoration
2 dl vispgrädde
200 g rostad flagad mandel
florsocker
 
Dag 1 
Blanda alla ingredienser utom smöret i assistent. Låt gå några minuter på låg hastighet.
Höj hastigheten efter en stund och låg gå till degen börjat bilda gluten, dvs degen känns elastisk.
Sänk hastigheten och blanda i det rumstempererade smöret lite i taget.
Låt degen stå i kylen över natten om möjligt. 

Dag 2 
Ta ut degen på morgonen och låt stå i bunken i någon timme.
Ta sedan upp degen och kavla ut och lägg i en smord form på ca 20x30 cm.
Min form hade höga kanter så jag lade sedan över en bakplåt och ställde formen på på köksbänken som ligger ovanför ett element. Låt jäsa ca 1½ h. 
 
Riv mandelmassan och blanda med mjölk och brödinkråm och mandelessens efter smak, obs överdosera inte, speciellt inte om du använder bittermandelessens, då denna kan dominera väldigt, en liten droppe kan räcka.

Sätt ugnen på 275 grader. Sänkt direkt till 175 grader när du sätter in kakan, spraya med vatten samtidigt och stäng luckan. Lägg ev på alufolie om kakan börjar få för mkt färg. 
Grädda tills innertemperaturen är 97 grader.  Ta ut kakan och höj värmen till 200.
Rosta mandlarna gyllene på en plåt. Ta ut och låt svalna. 

När kakan svalnat, skär bort översta delen som fått färg. (ska bli små lock sedan).
Bred på rikligt med mandelkräm och strö över mandeln. Pudra med florsocker. 
 
Vispa grädden med lite socker och spritsa ovanpå mandeln. 
Ta ut hjärtan av brödet du skar bort från toppen. Dekorera på valfritt sätt. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: