Emelies Hallonmuffins


Idag hade min dotter bestämt sig för att göra hallonmuffins med yogurt. Det blev en riktig fullträff och lite oväntat resultat. Hon ville göra några muffinsar som inte innehöll så mkt socker och fett. Receptet är väldigt annorlunda från traditionella muffins och de blev väääldigt saftiga. Muffinsarna fick en gullig rosa färg naturligt av hallonen. Jag tyckte att muffinsarna behövde till tillskott av socker i form av någon glasyr eller pudrat florsocker på toppen, men min dotter var 100 % nöjd med sockermängden. Dottern var däremot missnöjd med färgen och hade velat ha muffisarna ljusa, men jag tyckte att färgen var söt. Jag rörde ihop lite philaldelphiaglasyr till några muffinsar och några fick vara utan. Detta recept kommer jag att baka snart i långpanna och göra med en krämig och fin Philadelphiaglasyr på toppen. Mums! Kan tillägga att det doftar helt underbart när man gräddar dessa.
Om man gör dessa i mindre formar passar de fint på Afternoon Tea-brickan.

receptet gav 12 muffins

2,4 dl frysta hallon
ca ½ dl socker

4 dl vetemjöl
0,8 dl strösocker
1 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
2 tsk vaniljsocker
1,7 dl grekisk yogurt 10%
0,8 dl matolja eller annan neutral olja
1 ägg

+ några hallon till att sticka ner hela i smeten
+ florsocker att pudra muffinsen med eller lite Philadelphiaglasyr
 

Ta fram 2,4 dl hallon, häll på ½ dl socker och låt stå och tina en stund.
Sätt ugnen på 200 grader.
Rör ihop alla torra ingredienser
Blanda yogurt, olja samt ägg och rör sedan ner de torra ingredienserna samt de halvtinade hallonen.
Smeten blir ganska trög. Skeda upp smeten i stadiga muffinsformar eller i formar ställda i en muffinsplåt.
Tryck ner 2 frysta hallon i varje muffin och ställ in mitt i ugnen. Baka i ca 15 min, känn med en sticka, vi tog ut muffinsarna när de hade jäst upp och stickan var torr på kanterna, men när man kände i mitten av muffinsen kom stickan ut lite smetig.

Philadelphiaglasyr rörs snabbt ihop av 1½ msk Philadelphia 1½ dl florsocker, 1 krm vaniljsocker och några droppar mjölk.
 
 
 
 
 
 
 
 


 
Vill man inte ha så intensiv färg på muffisarna blandar man inte in hallonen lika mkt i smeten. Här är bakomgång 2 hon gjorde och här har hon gjort en dubbel sats, varav ena halvan fick blåbär också.
 
 
 
 
 
 
   

Kommentera här: