Reis Trauttmansdorff - Österrikisk Rispudding

Som barn fick jag vid några tillfällen följa med farmor till kyrkan inne i stan. Efter mässan serverades fikabuffé och tanterna hade med sig diverse bakverk. Jag blev speciellt förtjust i en efterrätt, en form av rispudding som var dekorerad med geléhallon. Vilket barn skulle kunna motstå en sådan frestelse? I många år var efterrätten bortglömd. Jag minns första gången jag skulle baka min Marsipanstolle hur jag förtrollades av dofterna av Romrussin och rivet citronskal medan jag förbereddde bakningen. Jag förstod inte förrän långt senare att dessa dofter påminde mig om smakerna i rispuddingen jag ätit som barn. Jag hade ingen aning om vad denna efterrätt hette eller var den kom ifrån, jag googlade utan framgång så jag bestämde mig för att försöka återskapa efterrätten. Jag kunde minnas att det var en kall pudding smaksatt med någon likör, jag misstänkte att puddingen inte var bakad och troligen inte innehöll ägg. För att få till en pudding måste de istället ha använt gelatin. Och puddingen var krämig så därför måste grädde ha ingått. Smakerna som jag kände igen från Stollebakningen fick följa med i rispuddingen, rom, citronskal och vanilj. Puddingen blev ganska lik den jag minns som barn, men inte helt identisk.
 
Några år senare när jag satt och bläddrade i några gamla kokböcker på landet, ser jag plötsligt en bild på en rispudding vid namn Reis Trauttmansdorff. Jag kände direkt igen efterrätten och jag blev glatt överraskad när jag senare googlade liknande recept och insåg att jag lyckats återskapa efterrätten på känn efter så många år. Varianterna av denna pudding är ganska många, i vissa recept använder man kanderade frukter som får dra i Rom eller tex körsbärslikör eller Maraschino som är en sorts körsbärslikör. Puddingen serveras med frukt/saftsås eller färska frukter ibland.

Idag blev jag sugen på att göra om denna efterrätt. Tyvärr hade jag inga kanderade frukter hemma, så jag tog det som fanns. Eftersom det är vanligt med kanderade körsbär i fyllningen kokade jag upp russin i körsbärssirap.

Jag gillar inte att skryta, men jag har då sällan var så nöjd med en efterrätt som denna, känner mig så stolt att jag lyckades sätta ihop ett recept som blev en sådan fullträff. Denna blev en lyxigare variant av den jag som barn serverades i kyrkan. 


Frukt och nötfyllning (så som jag gjorde)
Om man får tag på kanderad frukt är det bara att lägga in denna i valfri sprit eller likör någon dag innan tillagning istället för att göra som jag gjorde.

½ dl russin
2 msk hackade pecannötter
1 msk Körsbärssirap
1 msk vatten
1 msk socker
(någon droppe mandelessens)

ca 3 tsk Rom

Koka upp russinen och hackade nötter i körsbärssirap, vatten och socker. Jag tillsatte någon droppe mandelessens (ej bittermandel) också för att få en Maraschinotouch. Koka ca 10 min, fyll på med vatten om det dunstat bort. När blandningen svalnat häll på lite Rom och låt dra medan gröten kokar.

2 msk pecannötter
1 tsk vit sirap
1 tsk Rom


Blanda ihop pecannötterna med sirap och rom och låt dra medan gröten kokar.


Grötbas
125 g grötris
5 dl röd mjölk
3 msk socker
1½ tsk vaniljsocker
1 knivsudd salt
rivet skal från 1 citron(bara det gula)
1½ dl vatten
1,25 dl röd mjölk

+ 4 gelatinblad

+ 1,3 dl vispgrädde
½ krm vaniljsocker
1 msk socker


Lägg gelatinbladen i blöt och ställ åt sidan.
Blanda riset, 5 dl mjölk, socker, vaniljsocker, salt och citronskalet i en vid kastrull. Låt koka upp under omrörning, sänk värmen och rör då och då så att gröten inte bränns i botten. Späd med vatten och mjölk lite i taget under kokningen. Provsmaka riset, när det är mjukt och gröten är halvfast ta bort från värmen och rör ner gelatinbladen ett i sänder och kyl sedan ner gröten. När gröten svalnat, rör ner frukt och nötter.(Spara lite till dekoration om du vill, det gjorde jag) Vispa upp grädden med vaniljsocker och socker och blanda ner denna i gröten. Häll upp i en stor form eller flera mindre formar. Låt stå kallt över natten.

Servera med färska frukter. Jag serverade med en burk mandarinklyftor som jag hällde lite vit sirap och vaniljsocker på.

 
 
Denna körsbärssirap smakar väldigt mkt körsbär, brukar finnas i utländska hyllan och bla Willys brukar ha den.  
 
 Gröten ska fortfarande vara lite lös när den tas bort från värmen, har den blivit för fast, tillsätt lite mjölk. Gröten blir fastare när den svalnat. 
 
 
 
 
 
 
 
Reis Trauttmansdorff!!!
Har haft detta ordet på huvudet hela dagen idag och sagt det säkert 50 gånger bara för att namnet är så kul att säga. =D 

1 jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

skriven

AÅG RIKTIGT GOTT UT

Svar: Åh vad kul. Blev väldigt nöjd med dessa
Mary Dane

Kommentera här: