Choklad & Mandeltårta


Denna kaktårta gjorde jag till min sambo som inte gillar grädde eller några andra krämer i tårtor. Kakan består av 2 browniebottnar på varandra som vardera toppas med mandelkräm som gratineras i ugnen. Bottarna monteras på varandra och smaksätts med ChokladBaileys. Tårtan blev väldigt uppskattad. Jag använde en liten form på 15 cm med löstagbar kant, men fick över lite browniesmet, kanske blir en form på 17 cm lagom. Istället för att göra 2 runda formar kan man göra som med Pinicchiotårta och grädda kakan i en lite större form på ca 20x30 cm. Jag fick lite mandelkräm över som jag bredde ut på ett smörpapper och gräddade. Jag använde sedan detta till att fylla mitten av tårtan då den sjunker ihop något jämfört med kanterna. 

Chokladkolasås
½ dl vispgrädde
0,55 dl farinsocker
en knapp msk smör
en liiiiten nypa salt
lite vaniljsocker
ca 1 tsk kakao
 
Häll ingredienserna till såsen i en kastrull. Koka upp tills allt socker har löst sig. Ställ såsen att svalna. 


Mandelkräm

100 g florsocker 
140 g mandelmjöl 
100 gram tärnat smör, rumsvarmt
lite mandelextrakt eller en droppe bittermandelessens (var försiktigt med doseringen om du använder bittermandelessens)
1 stort ägg

Häll mandelmjöl, florsocker och det tärnade smöret i en skål. Arbeta ihop till en homogen massa med en sked. Vispa ner ägget. Häll upp krämen i en sprits och fortsätt med browniesmeten. 


Browniesmet 

100 g margarin eller smör
100 g ICA Mörk Block 
2 ägg
2 dl socker
1 tsk vanillinsocker
½ krm salt
1,65 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
Smält matfettet i en kastrull,  bryt ICA Mörk Block i bitar och blanda ner i det smälta matfettet. Rör om tills chokladen smält. Ta åt sidan och låt svalna. Vispa ägg, socker, vanillinsocker och salt poröst, gärna med elvisp. Blanda vetemjöl och bakpulver. Rör ner vetemjöl och bakpulver, matfetts- och chokladblandningen i äggsmeten och blanda samman. 
 
Klipp ut 2 bakplåtspapper lika stor som botten på formen. Smöra första pappret med några streck och lägg i botten av formen. Smöra kanterna på formen. Häll ner hälften av browniesmeten i formen och spritsa sedan på lite mindre än hälften av mandelkrämen. Sänk värmen till 180 grader och ställ in formen långt ner i ugnen i ca 20-25 min. Har ingen exakt tid... Känn med en sticka så att browniesmeten inte är rå. Ta ut kakan och låt svalna. 

Gör iordning kaka 2 och grädda. Spara gärna ca 1 dl mandelkräm om du gör kakan i en rund form. 

Om du fått över mandelkräm över, bred den på ett bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen tills den fått en fin färg. 
 
Montering
ca 1/3 dl ChokladBaileys
Chokladsåsen
hackade nötter, jag använde pecannötter och pistagenötter

 
Pensla underdelen (på chokladsidan) av första botten med Chokladbailey's. Om kakan blivit hård på kanterna, pensla även kanterna. (Min första botten gräddades lite längre och ser därför även mörkare ut på bilden och denna penslade jag även på kanterna) Om du gräddade mandelkrämen som blev över, skär ut lagom stora bitar och lägg i mitten av kakan så att fördjupningen försvinner. Pensla underdelen på nästa botten och lägg på. 
Ringla över chokladsås och toppa med hackade nötter. 
 
 
Första browniebotten, ska toppas med mandelkrämen... 
 
Mandelkrämen på browniesmeten... 
 
 

 
 
  
Vi serverade hallon och vaniljglass till, men kakan var god utan dessa tillbehör. 
 
 
 
1 Anonym:

skriven

Vilken spännande kaka. Men behöver lite hjälp ska sista mandelkräm gräddas eller e Tycket den ser ut att läggas ogräddad.
Mvh Ida

Svar: Hej Ida, ledsen för sent svar, men mandelkrämen ska spritsas på browniesmeten och gräddas därefter. Och jag gjorde 2 st sådana mandelchokladbottnar som jag lade ihop. Den ena kakan gräddades lite kortare tid och ser därför krämigare ut.
mvh Maria
Mary Dane

Kommentera här: