Solerocheesecake

 
För den som minns och gillade glassen Solero. Denna cheesecake påminner om den urgoda glassen och har varit populär bland gästerna som ätit den. Lite smetana i fyllningen gör cheesecaken extra len och krämig. Jag gör gärna mina cheesecakes i en mindre springform. Har en favorit på 19 cm som jag tycker är alldeles lagom. Krämig vaniljfyllning mot underbar passionsfrukt. Obs! Låt cheesecaken svalna helt innan gelén öses över, annars riskerar cheesecaken att spricka. 
 
Botten:
75 g smör
1½ msk socker
1½ msk farinsocker
en knivsudd salt
1,5 dl vetemjöl
 
Fyllning:
1 pkt Philadelhia 200 g
1 pkt Smetana 2 dl
1 dl socker
1½ tsk Vanilla vaniljsocker
2 ägg
 
Topping:
4 passionsfrukter
3/4 dl äppeljuice, tex Tropicana eller Minute Maid
3 msk aprikosmarmelad
2 msk gelésocker
1 gelatinblad
 
 
Nyp ihop ingredienserna till degen. Degen ska vara lite smulig. Tryck ut i botten på en 19 cm springform. Grädda mitt i ugnen i 175 grader tills botten känns torr.
 
Mosa sönder Philadelphia och Smetana med en gaffel i en skål. Tillsätt sockersorterna. Rör i ett ägg i taget. Häll fyllningen på pajbotten. Sätt in i ugnen och sänk värmen till 130 grader och grädda klart till cheesecaken är fast men fortfarande lite dallrig. Låt svalna helt.
 
Dela passionsfrukterna och pressa saften genom en sil.(jag föredrar att inte ha med kärnorna, men man kan spara ett fåtal till dekoration) Blanda i äppeljuice och marmelad. Värm i en kastrull och tillsätt gelésocker samt ½ blötlagt gelatinblad.
 
Skeda på gelén på den svala cheesecaken och ställ kallt i några timmar.
 
 
 
 
 

Kommentera här: