Mummagömmor eller Drömsemlor

 
Urgoda kardemummabullar med smörsockerfyllning. 7 Eleven kör en liknande bulle som de toppar med grädde. Denna kallas drömsemla. Jag gillar denna även om det inte är en traditionell semla. 


Vetedeg:
50 g jäst
100 g smält smör el margarin
4 dl mjölk
3/4 dl socker
1,5 tsk stött kardemumma
½ tsk salt
1 vispat ägg
2 tsk bakpulver (blandas i mjölet)
vetemjöl (mäter ej, tills degen känns lagom fast)

Fyllning:
150 g smör, rumstempererat
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
en liten nypa salt

Topping:
1 ägg
1 liten nypa salt
pärlsocker

Smält margarin och tillsätt mjölken. Värm till fingervarmt. Blanda i en bunke med smulad jäst. Tillsätt socker, salt, kardemumma, ett vispat ägg och till sist mjölet blandat med bakpulvret.

Låt degen jäsa ca 1 h. Rör ihop ingredienserna till fyllningen under tiden. Samt vispa upp ägget med en pytteliten nypa salt. Detta ska bullarna penslas med senare.  

När degen jäst klart, dela den bitar och forma till jämna lite platta bollar och ställ på en plåt med bakplåtspapper. Jäs i ca 45 min. Skär ett snitt på toppen med en vass kniv efter halva tiden. Häll fyllningen i en sprits med smal öppning. Tryck ner spritsen och tryck ut fyllningen tills den når toppen. Låt jäsa resterande tid.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och strössla över pärlsocker. Grädda i 225 grader i mittre delen av ugnen. Sänk värmen till 200 grader en kort stund efter att de satts in, annars blir de för brända.

Tag ut när bullarna känns lätta och har en fin färg.  Tiden varierar beroende på hur stora bullar du gjort. 
För "Drömsemlor", vispa grädde och spritsa ner i hålet samt upp en bit ovanpå.  

 
 
 
1 fredrik:

skriven

Hur mycket mjöl ska man ha ...

Svar: Hej Fredrik, jag mäter aldrig vetemjöl när jag gör vetedeg, så tyvärr har jag inget mått. Såg däremot att jag missat att skriva in mjölet i ingredienslistan. =)
Mary Dane

Kommentera här: