Marsipanstollen - tysk julkaka

 
 
Marsipanstollen blev för mig en ny upplevelse när jag var i tonåren och bodde hos farmor. Det var en jul på 90-talet som hon hade köpt med sig en ny kaka från ICA. Jag smakade kakan och blev jätteförtjust. Kakan som är en tysk julkaka består av en tung  och saftig vetedeg. I den varianten som farmor hade köpt fanns det en marsipanfyllning, vilket gjorde kakan saftig och god. I den traditionella stollen ska man ha massa kryddor i kakan, bland annat muskotnöt. Jag gör dock min egen variant smaksatt med mycket vamilj och citronskal. Sedan massor av år har denna kakan blivit min signaturjulkaka som jag måste göra varje år. När jag förbereder ingredienserna innan bakningen blir jag glad och det luktar helt underbart gott när man rör ihop degen. 

Receptet räcker till 2 stollar

2 dl mjölk
1½ dl socker
½ tsk salt
1 pkt jäst för söt deg
3 msk vatten
ca 10-15 dl vetemjöl eller manitoba cream (Manitoba Cream ger en saftigare och mindre smulig deg)
citronskal av 1-1½ citron
2 dl skållad hackad mandel
3 dl korinter/russin som fått dra i rom i 2-3 nätter
2 vispade ägg
225 g rumstempererat smör
2 msk vaniljsocker


Marsipanfyllning:
170 g mandelmassa
10 g smör
¼ dl vatten
¼ dl mjöl
1 2/3 dl florsocker
(eller 300 g färdig marsipan)

+någon droppe mandelessens/bittermandelessens (obs! om du använder bittermandel, räcker en liten droppe!)
+en knivsudd vaniljsocker


Glasyr:
ca 50 g smält smör
ca 1 dl florsocker
½ tsk vaniljsocker


Koka upp mjölken med sockret och saltet. Ställ åt sidan och låt svalna. Lös under tiden upp jästen i vattnet. När mjölken är fingervarm hälles denna över jästen. Rör om och tillsätt 2½ dl av mjölet. Låt smeten vila under bakduk i 30 min.

Under tiden: Smält smöret till marsipanen i en kastrull och tillsätt vattnet och mjölet. Rör om tills "degbollen" släpper kanterna. Riv mandelmassan och häll på florsockret och "degbollen". Blanda i smaksättning.

När fördegen jäst klart: Tillsätt citronskalet, äggen, det mjuka smöret och vaniljsockret. Rör om och tillsätt mjöl tills degen känns lagom mjuk. Ha inte för mycket mjöl! Degen ska vara ganska mjuk. Arbeta degen smidig i ca 10 minuter så att gluten bildas. Detta gör degen saftig. Jag arbetar min deg för hand. Jäs degen i bakbunke övertäckt med plastfolie i ca 1 h.

Dela degen i 2 delar. Kavla ut ena degbiten till ca 25x35 cm. Knåda ut degen och fördela hälften av mandelrussinen och rulla ihop och forma till en boll. Tag hälften av marsipanen och dela upp denna i 2 delar. Forma varje till en lång "korv" och lägg dessa på varje kant längst långsidorna. Rulla ihop från båda långsidorna, runt marsipanen, till en stolle. Jämna till fåran på undersidan med en smörkniv genom att breda fram och tillbaka försiktigt.

Fortsätt med nästa stollen. Lägg stollarna på en bakpapperklädd plåt med skarven nedåt. Jäs stollarna i 1 h under bakduk eller plastfolie.

Om termometer används stick försiktigt in den från sidan mot mitten. Sätt in plåten mitt i ugnen i 250 grader varm ugn och spruta gärna in lite vatten på botten av ugnen. Sänk värmen direkt till 175 grader. Grädda i ca 40 min. Tiden är ungefärlig och ev kan man behöva lägga över en bit folie efter halva tiden ungefär. Om man använder digital stektermometer kan man ta ut stollarna när temperaturen precis nått 97 grader. Termometer rekommenderas starkt då kakan blir optimalt saftig om man tar ut den vid rätt temperatur.

Lägg stollarna på galler och låt svalna. Pensla det smälta smöret över stollen. Smöret ska absorberas. Pudra därefter rikligt med florsocker blandat med lite vaniljsocker. Låt stollarna vila i ca 1 h. Plasta sedan in dem ordentligt. Om du ska frysa stollen, använd dubbla fryspåsar så håller de bättre.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 

 

  

1 Henning:

skriven

Hej!
Där vid florsocker, är det msk eller dl du menar?
Du har råkat missa att fylla i det ^^
Annars är det ett jättebra recept, ser verkligen fram emot att pröva det!

Svar: Oj tack för att du observerade detta. Ska vara dl. Har ändrat nu.
Mary Dane

2 Eva :

skriven

Hej. Jag undrar vad man ska göra med den andra halvan russin och mandel?

Svar: Hej Eva, ledsen för sent svar. Förstår att du undrade över andra hälften av fyllningen. Jag hade visst kopierat in en mening på fel ställe tidigare vid redigering, vilket gjorde texten förvirrande. Har ändrat nu. Tack för att du sa till!
mvh Maria
Mary Dane

Kommentera här: