Brödpudding av överblivna bullar

 
I julas bakade jag Pandoro för första gången, tyvärr  tror jag att jag övergräddade kakorna, så resterna som blev över frös jag in för att använda till en brödpudding. I helgen hade jag frysrensning så det blev en superenkel brödpudding som med tillbehören blev supergod. Denna gång grädde jag puddingen utan vattenbad och det gick också bra. Det går även superbra att baka med vanligt vitt bröd, vilket jag brukar göra i vanliga fall, då får man tillsätta lite socker i smeten och gärna en smaksättning. Lite längre ner länkar jag till andra recept av mina brödpuddingar med vanligt vitt formbröd. 

Jag serverade mina puddingar på 2 sätt, ena med syltade körsbär (köpta på Lidl, supergoda) och grädde. Och den andra strödde jag strösocker över och brände av och sedan hade jag en karamellsås från ett annat tillfälle som ringlades på. En klick lättvispad vaniljgrädde och så en gnutta kanel. Så underbart gott! 


3-4 stora dagsgamla bullar, helst med neutral fyllning, tex vaniljbullar
ca 8 dl mjölk
4 ägg
ev smaksättning om bullarna är neutrala, citronzest och vanilj är gott
+ valfria tillbehör


Sätt ugnen på 150 grader
Smula isär bullarna och häll på hälften av mjölken. Vispa upp och tillsätt sedan äggen och resten av mjölken, vispa lätt och häll sedan i en smord ugnsform. Grädda mitt i ugnen och sänk gärna värmen till 120 grader efter en stund och grädda klart. Puddingen är klar när den stannat till och när man kan sticka ner en kniv och eggen kommer ut ren. Det tar ca 1 h beroende på storlek på formen. Servera med sött tillbehör. 

 
 
 
 
 
Karamellsåsen gör jag genom att smälta socker och sedan tillsätts kokande vatten. En stor kastrull och försiktighet behövs när vattnet tillsätts. Om sockret stelnar kokas karamellvattnet tills sockret löst sig. Håller väldigt länge och är perfekt att ha stående i kylen.
 
 
Nedan är några andra recept med brödpuddingar som jag har gjort...

 
 
 
1 Anonym:

skriven

Gott

Kommentera här: