TonfiskMoussaka

 
 
Jag har fått dille på tonfiskrätter sedan ett tag så häromdagen poppade det för en gångs skull och till min stora förvåning upp en matidé till skillnad från alla andra miljarder bakningsidéer som bombarderar min hjärna. Jag gillar kombinationen tonfisk, svarta oliver och lök med en krämig sås/ostfyllning som jag gjort i olika tappningar, idag blev det i en ny variant i form av en tonfiskmoussaka. Denna gång använde jag fast potatis för att se hur det skulle bli, men kommer att använda mjölig potatis nästa gång som jag gjorde i denna Moussaka. Nästa gång kommer jag ha lite mer grädde eller Creme Fraiche i moussakan för att göra den krämigare, men i övrigt var jag väldigt nöjd med smakerna. Denna rätt påminde ganska mycket om laxpudding, men när man gör den krämigare blir det nog annorlunda.
 
Sås
2 msk smör
2 msk vetemjöl
7 dl mjölk
2,5 dl vispgrädde 40% (nästa gång adderar jag mer grädde/creme fraiche och tar bort lite mjölk.
vitpeppar
1/3 tsk salt
130 g riven ost, jag tog hushållsost eftersom det fanns hemma

Smält smöret på hög värme och rör ner mjölet, ta bort från värmen och häll på 1 dl mjölk och vispa, häll ner resterande mjölk och grädde. Koka upp såsen och tillsätt osten, smaka av med salt och peppar.

Fyllning
2 burkar tonfisk i olja, avrunnen
2 grillade paprikor, strimlad (köper fontanas på burk, så goda!)
2 gula lökar, strimlad
smör till stekning

½ burk skivade svarta oliver (235g)
ca 1,3 kg potatis, skivad  (jag tog fast potatis denna gång)
vegeta
oregano

Stek löken på hög värme en kort stund. Häll över i en skål.
Häll ner oliver, strimlad paprika och tonfisken.
Smöra en form och häll på lite sås så det täcker botten på formen. Min form är 23x30 cm.
Lägg potatis i botten och strö över vegeta eller salt samt lite oregano.
Lägg på hälften av tonfiskröran och häll på ostsås.
Lägg på ett nytt lager potatis och strö på lite vegeta eller salt.
Lägg på resterande tonfiskröra och ett nytt lager potais + salt och oregano.
Häll på resterande sås och sätt in i 175 grader varm ugn. Sänk eventuellt värmen efter en stund. Ta ut när potatisen känns mjuk.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Här nedan finner du de rätter som inspirerade mig att göra denna rätt, med liknande ingredienser.

 
 
1 norrbotten emma:

skriven

smarrigt! =)

Svar: Jag hoppas det! Har inte provat än, den står fortfarande i ugnen. Är lite orolig för att jag använde fast potatis denna gång, har använt mjölig tidigare till en annan variant av moussaka. http://marydane.blogg.se/2011/may/marias-moussaka.html
Mary Dane

Kommentera här: