Frangipanetarte med hallon

 
Idag behövde jag använda upp mandelmassa som jag köpt på mig. Provbakar ett nytt recept med inspiration av hallonkokoskakor och med en Frangipanekräm som är en  sorts italiensk mandelkräm som kan liknas vid mazarinfyllning och som är underbart god. Mazariner med hallonfyllning brukar även kallas Catalaner. Det kanske skulle passa att kalla denna dessert för CatalanTarte, men Catalaner brukar toppas med ett helt lager florsocker/syltglasyr, så den får nog heta Frangipanetarte ändå. =) Det doftar helt underbart från ugnen när man tillagar denna paj, det väcker nostalgiska minnen från när man klev in på konditorier med mamsi när man var liten flicka. Åh vad jag saknar det! 
 
Mördeg:
200 g smör
3/4 dl finkornigt socker
5 dl mjöl

Fyllning: 
ca 1 dl hallonsylt 
ca 2 dl frysta hallon
+ 1 tsk potatismjöl
+ ½ msk socker

Frangipanefyllning 
150 g smör, rumsvarmt
400 gr mandelmassa
2 msk mjöl
2 ägg
1 äggula
 
 
Till topping
ca 1 dl Florsocker
ca ½ dl tinade hallon


Skär smöret i små tärningar och låt stå en stund. Häll på socker och mjöl och hacka snabbt ihop till en deg. Kavla ut en deg på bakplåtspapper, ca 6 mm tjock och lägg i en form på ca 20x30 cm. (Min form är 23x31 cm.) Grädda pajskalet nästan färdig mitt i ugnen i ca 15 min i 175 grader. Ta ut och låt svalna.

Vispa smöret mjukt. Riv ner mandelmassan och tillsätt mjölet och vispa. Tillsätt ett ägg i sänder samt äggulan och vispa emellan. Bred sylten över den ljumma mördegskakan. Häll de frysta hallonen i en skål och tillsätt potatismjöl och socker och skaka om. Sprid ut de frysta hallonen över sylten och häll på frangipanekrämen i klickar. Bred försiktigt ut klickarna så att hela kakan täcks av krämen. Grädda kakan mitt i ugnen tills fyllningen stannat. Ta ut kakan och låt den svalna.
 
Sikta florsocker genom en sil, över pajen. 
Passera hallonen genom en sil och spara hallonpurén. Blanda ihop florsocker med lite av hallonpurén tills lagom konsistens erhålls. Ringla över kakan. 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Här är pajen gjord i en mindre form. 

Gillar du den fantastiska frangipanekrämen kan jag tipsa om dessa recept också: 
 
1 Moa:

skriven

Går det ha en rund form istället? I så fall, hur stor? 😄

Svar: Hej Moa, det går bra att använda en rund form så klart. Vet inte hur stor form du har, men till detta recept blir det en rund form på ca 30 cm. Annars brukar ett vanligt mått på springformar vara 24 cm då kan man använda nedan mått:
Mördeg:
* 160 g smör
* 0,6 dl finkornigt socker
* 4 dl mjöl

Fyllning:
* ca 3/4 dl hallonsylt
* ca 1½ dl frysta hallon + 1 tsk potatismjöl + ½ msk socker

Frangipanefyllning:
* 120 g smör, rumsvarmt
* 320 gr mandelmassa
* 1½ msk mjöl
* 2 små ägg
* 1 äggula

Till topping
* knappt 1 dl Florsocker
* ca ½ dl tinade hallon

Lycka till!
Mary Dane

Kommentera här: