Hallonpajbitar med Vanilj/Citronfyllning

 
Dessa goda pajrutor gjorde min dotter efter ett recept från http://mykitchenstories.koket.se/2018/08/06/syrliga-vaniljrutor-med-hallon. Detta recept innehåller många jag de smaker och ingredienser jag själv ofta bakar med så jag gillade verkligen receptet. De påminde mycket om de bakverk jag har gjort med "Fantasi"-smaker. Vi ökar på mängen med hallon något och jag har justerat det i receptet nedan.  Min dotter gjorde pajen snabbt tack vare att pajdegen inte behövde förgräddas samt att samma deg används i botten och på toppen. 

Pajdeg
250 g rumstempererat smör
5 dl vetemjöl
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Fyllning
2 dl kesella med vaniljsmak
2,5 dl creme fraiche
2 ägg
1,5 dl strösocker (till fyllningen)
rivet skal från 1 citron
1 nypa vaniljpulver
225 g frysta hallon 

Sätt ugnen på 200 grader (över- och undervärme).
Mixa samman smör, vetemjöl, strösocker, vaniljsocker och bakpulver i en matberedare till en deg. För hand går också bra.
Täck din form med bakplåtspapper och tryck ut hälften av degen i botten på den.
Blanda ihop kesella, creme fraiche, ägg, strösocker, citronskal och vaniljpulver i en bunke till en jämn smet. Häll vaniljsmeten över botten, toppa med hallon och smula sedan resten av degen över vaniljsmeten.
Grädda kakan i mitten av ugnen i 30-40 minuter tills den fått en fin gyllenbrun färg.
Låt kakan svalna helt och hållet i kylskåpet innan du skär den i bitar och serverar.
 
 
Andra recept med samma smaker... 
 
 

Kommentera här: