FantasiCheesecake

 
Förra året satte jag ihop en tårta med riktigt goda smaker. I fyllningen hade jag en Philadelphiafrosting smaksatt med vanilj och citronskal, detta kombinerades med en annan fyllning gjord på frysta hallon och jordgubbar. Fruktfyllningen kallrörs med socker och vaniljsåspulver som ger en underbart fruktig smak med en touch av vanilj. Tårtan som bestod av mandelbottnar ihop med denna fyllning blev väldigt uppskattad och jag har senare gjort både pannkakor och våfflor med dessa fyllningar och det blir helt sagolikt gott. Igår ville jag prova smakerna i en cheesecake och kan säga att jag har en klar ny favorit, även om alla cheesecakes som jag gör har sin egen charm. Denna har smaker som är något utöver det vanliga, lite åt godishållet, men ändå så fräsch. När man var barn kunde man ibland fantisera om hur desserter borde smaka när man såg bilder av tårtor eller bakverk i barnprogram. Den här cheesecaken smakar som en sådan fantasi.
 
Istället för en digestivebotten gör jag iordning en smulbotten som pressas ut i formen, jag smaksätter den med farinsocker och en nypa salt, vilket gör att den ser ut som en vanlig digestivebotten, men denna är så mycket godare! 
 
Receptet är anpassat för en springform på 22 cm. 
 
Botten
1,75 dl mjöl
88 g smör, finhackat
1,75 msk socker
1,75 msk farinsocker strö
en liten nypa salt

Sätt ugnen på 200 grader. 
Nyp ihop ingredienserna och fördela smöret väl. Häll smulorna i en springform, pressa ut dem med en sked så att botten blir slät och jämn. Sätt formen mitt i ugnen och grädda tills botten börjar ta en lätte gyllene färg. Ta ut och låt svalna. Stäng av ugnen så länge. 
 
Fyllning
400 g Philadelphia
2 msk Creme Fraiche, kan uteslutas
1 dl kondenserad sötad mjölk
1/3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
skal av 1 liten citron (bara det gula)
2 ägg

Blanda ihop Philadelphia, Creme Fraiche och kondenserad mjölk, rör tills allt är fördelat.
Tillsätt socker, vaniljsocker och citronskal. Rör sist ner båda äggen. Vispa lätt så att äggen fördelas. 

Sätt på ugnen igen. Kontrollera värmen i ugnen. När värmen ligger på 150 grader, häll upp smeten på pajbotten och sätt in mitt i ugnen. Sänk värmen till 140 grader. Grädda till fyllningen stannat till och är som en brylepudding i konsistensen. Stäng av ugnen och låt cheesecaken svalna på eftervärme. 

Topping
1 1/3 dl frysta hallon
2 dl frysta jordgubbar (hackade)
ca ½ dl strösocker
vaniljsåspulver (Ekstöms med Äkta Vanilj)

Rör ihop hallonen med de hackade jordgubbarna och sockra efter smak. När bärröran tinat lite, tillsätt vaniljsåspulver och rör runt. Låt stå tills röran tinat helt, undersök om mer vaniljsåspulver behövs. Krämen ska vara halvfast, varken hård eller för rinnig. När cheesecaken svalnat helt, fördela bärkrämen över fyllningen och ställ cheesecaken i kylen några timmar. 

 
 
 
 
Receptet på orginaltårtan hittar du här:
 

Glutenfri Röda Bär & Cream CheeseTårta


För liknande recept, se kategori Hallon
 
1 Angelica Wåhlin:

skriven

Men åh, så gott det både låter och ser ut! Tack för recept :)

Svar: Tack så mycket Angelica, prova gärna och säg vad du tyckte. =)
Mary Dane

Kommentera här: