Glutenfri Röda Bär & Cream CheeseTårta

Igår bakade jag en tårta till min finaste väninna som fyllde år i veckan. Vi firade henne som en liten överraskning hemma hos oss idag. Tårtan som vi åt idag bestod av 4 tunna mandelbottnar, hallonkompott och Cream Cheesefyllning. Gästerna verkade gilla tårtan. Denna tårta blir väldigt saftig tack vare mandelbottnarna. I vanliga fall brukar jag låta tårtan vila till nästa dag, men denna tårtan är så otroligt saftig så den går nog att servera samma dag också. 

Receptet är anpassat för en springform på 19 cm. 

Tårtbottnar
200 g mandel, finmald(mandelmjöl)
3 äggulor
3 äggvitor
200 g socker
70 g smör, smält och avsvalnat
2,5 msk potatismjöl
1 tsk bakpulver
knappt 1 krm salt
6-7 droppar mandelessens (om bittermandelessens används räcker nog 1 droppe)

Cream Cheesefyllning
300 g Philadelphia
2,5 msk smör, rumstempererat
2 dl florsocker
rivet skal av ½ citron
1 tsk vaniljsocker

Hallon/Jordgubbsfyllning
ca 2 dl hallon frysta
1 dl jordgubbar
ca 1/3 dl socker eller efter smak 
lite Vaniljsåspulver (Ekströms är god) Obs! Kolla att den är glutenfri om tårtan ska vara glutenfri


Sätt ugnen på 200 grader. 
Rita upp 2x2 cirklar på 2 bakplåtspapper lika stora som springformen på ett bakplåtspapper. 
Vispa ihop äggulorna med sockret. Tillsätt det avsvalnade smöret.
Blanda den finmalda mandeln med potatismjölet samt bakpulver och rör ner i smeten. (Jag tillsätter mitt potatismjöl när jag mal mina mandlar i min elektriska mandelkvarn för att mandlarna inte ska kladda i kvarnen).
Tillsätt sist de vispade äggvitorna lite i taget, rör om lagom lätt så allt fördelar sig jämt, men vispa inte smeten för mycket. Spritsa ut 2 cirklar på ena plåten och sätt in mitt i ugnen. Grädda tills bottnarna rest sig och fått en gyllene färg. Ta ut och låt svalna en stund och stjälp sedan upp på ett nytt bakplåtspapper som sockras innan. 
Spritsa ut resterande smet på nästa plåt och grädda de 2 sista bottnarna och gör samma som innan. 

Ta ut hallonen från frysen en stund innan. Om du inte gjort det, går det bra att tina hallonen på upptining en stund. Blanda med finhackade jordgubbar och socker. Strö på lite vaniljsåspulver och rör om. 

Vispa det rumsvarma smöret med lite florsocker, vaniljsocker och citronskalet. Tillsätt sedan philadelphian och vispa upp hårt, tillsätt resterande florsocker. 

Lägg eventuellt lite plastfolie i botten på springformen. 
Gör en avtryck med springformens kant och klipp bort överflödig botten på alla 4 bottnar. 
Lägg en botten i springformen och bred på hälften av bärfyllningen. Lägg på en ny botten och tryck till lite lätt. Bred på hälften av Cream Cheesefyllningen och ställ in resten i kylen . Lägg på nästa botten och tryck till lätt igen innan resterande bärfyllning breds på. Avsluta med sista botten och tryck till igen. Ställ tårtan kallt i några timmar, helst till nästa dag. Spackla med resterande Cream Cheesefyllning och dekorera efter eget tycke. 

 
 
 
 

Kommentera här: