Mini Espresso Caramel Cheesecakes

 
Jag fullkomligen älskar Espresso House Caramel Cheesecake. Hemligheten med smaken ligger i Caramel Saucen som de serverar till. Denna kan man köpa hos vissa grossister, jag köpte mina flaskor hos Barkonsult i Stockholm. Här fuskade jag med oreobottnar då jag gjorde dessa i miniformat denna gång, annars brukar jag använda vanlig kladdkakebotten. 
 
12 st mini cheesecakes, ca 3x3 cm (receptet får anpassas efter mått på form som man använder, vill man göra en större cheesecake får man minst dubbla receptet)
 
10 oreo utan vita fyllningen
ca 2 msk smör

Mixa/Mal kexen och blanda med lite smör i tagen till smulorna går ihop. Pressa ut smulorna i små formar.
 
100 g Philadelphia
0,6 dl mörk dulce de leche av bra kvalitet
2 msk Monin Caramel Sauce (valfritt, men rekommenderas för autentisk smak)
1/3 portionsförpackning (ca ½ tsk) Espressopulver malt till pulver
ett litet ägg
1 krm vaniljpulver

Rör osten mjuk blanda ner lite dulce de leche i taget och sedan resterande ingredienser. Häll på smulbotten. Grädda till cheesecakesen är lite dallriga, men inte rinniga. Ställ kallt att svalna helt. 

Servera med lite grädde, på några bilder har jag toppat cheesecakesen med vanlig vit Philadelphiafrosting som jag fick över från en annan tårta jag gjorde samma dag. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: