Lussebullar med Lyxig Mandelfyllning

 Min favorit när det gäller saffransbullar är nog vanliga kusar, för de kan man äta många av och ofta utan att tröttna. Här har jag använt samma recept på degen som mitt bästa recept på Lussebullar. Jag brukar hinna baka lussebullar 2-3 gånger under december, oftast blir första omgången vanliga kusar och följande någon form av fyllda bullar. Ibland bakar jag hälften kusar och hälften fyllda bullar. I detta recept gör jag en hemmagjord och lyxig mandelkräm, man kan ersätta mandel och florsocker med motsvarande mängd mandelmassa om man vill. 


Saffransdeg
50 g jäst för söta degar
5 dl mjölk, 1,5 %
2 dl socker
3/4 tsk salt
100 g smält margarin
1 vispat ägg
100 g rumstempererat margarin, i mindre tärningar
2 påsar à 0,5 g saffran + lite socker
2 tsk bakpulver
ca 1 kg Manitoba Cream

Smält margarinet, tillsätt mjölken. Värm till 37 grader. Blanda med smulad jäst i en stor bunke. Tillsätt 2 msk socker och ca 4½ - 5 dl mjöl. Det ska bli en tjock smet. Täck med en bakduk och låt smeten vila i ca 20 min. Häll upp saffran i en mortel tillsammans med socker. Mortla ordentligt tills du har ett fint pulver. Vispa upp ena ägget. Tillsätt detta tillsammans med det rumstempererade margarinet samt socker och saffranet. Vispa ordentligt tills margarinet blivit finfördelat i smeten. Blanda mjöl med bakpulver och tillsätt lite i taget tills degen blir fast. Arbeta degen ganska hårt ca 5 minuter. Jäs övertäckt i 45 min. Slå ihop degen och låt jäsa ytterligare 45 min. 

Mandelfyllning Lyxig (det går även bra att använda ca 500 g Mandelmassa istället för mandelmjöl och florsocker)
200 g florsocker 
280 g mandelmjöl, jag mixar mina mandlar(utan skal) i en kaffekvarn tillsammans med lite florsocker
200 gram tärnat smör, rumsvarmt
lite mandelextrakt eller en droppe bittermandelessens (var försiktigt med doseringen om du använder bittermandelessens)
2 ägg
 
Häll mandelmjöl, florsocker och det tärnade smöret i en skål. Arbeta ihop till en homogen massa med en sked. Vispa ner äggen ett i taget. 

Ta upp degen på bakbord, dela i 2 delar, kavla ut en rektangel och bred på mandelkrämen. Rulla ihop degen och skär ca 2 cm tjocka skivor och ställ på plåt att jäsa ca 40 min. 
 

Brödglans
1 ägg
½ tsk vatten
en liten nypa salt


Sätt ugnen på 250 grader. Pensla bullarna med brödglans. Sätt in plåten mitt i ugnen, sänk temperaturen till 180 grader direkt. Bullarna är klara när de känns lätta och fluffiga. Höj värmen till 250 grader igen innan du gräddar nästa plåt.



 
 

Kommentera här: