Bästa lussebullarna ever!

       
 
För några år sedan provade jag Manitoba Cream efter att hört gott om detta specialvetemjöl. Mjölet innehåller mer protein än vanligt mjöl och mer gluten bildas vid knådningen, vilket ger större luftbubblor och därmed ett fluffigare resultat. Mjölet binder även upp vätskan på ett annat sätt vilket också ger ett saftiga bröd. Mjölet finns i de flesta mataffärer idag, i mjölhyllan. Testade bland annat att baka lussebullar med detta mjöl och de blev helt perfekta. Tog ett av mina gamla recept och gjorde några smärre justeringar. I receptet behövs ingen Kesella, att det gör några mirakel för baknignen är bara en myt enligt mig. Bra resultat hänger mer på jäsning, bearbetning av degen, mjölsort och gräddning. Lägg hellre Kesellapengarna på en påse Manitoba Cream. I detta recept använder jag margarin, då jag tycker att saffranssmaken blir tydligare. När man har smör i degen upplever jag att smöret tar fokus från saffranet och smaken blir mindre kvalmig. I mördegar är smör däremot ett måste för mig, för smakens skull. Bakpulvret ger en extra skjuts åt jäsningen i ugnen likaså att ha riktigt hög temperatur när lussekatterna sätts in i ugnen. 

50 g jäst för söta degar
5 dl mjölk, 1,5 %
2 dl socker
3/4 tsk salt
100 g smält margarin
1 vispat ägg
100 g rumstempererat margarin, i mindre tärningar eller smör om man föredrar det
2 påsar à 0,5 g saffran + lite socker
2 tsk bakpulver
ca 1 kg Manitoba Cream

Brödglans
1 ägg
½ tsk vatten
en liten nypa salt

Smält margarinet, tillsätt mjölken. Värm till 37 grader. Blanda med smulad jäst i en stor bunke. Tillsätt 2 msk socker och ca 4½ - 5 dl mjöl. Det ska bli en tjock smet. Täck med en bakduk och låt smeten vila i ca 20 min. Häll upp saffran i en mortel tillsammans med socker. Mortla ordentligt tills du har ett fint pulver. Vispa upp ena ägget. Tillsätt detta tillsammans med det rumstempererade margarinet samt socker och saffranet. Vispa ordentligt tills margarinet blivit finfördelat i smeten. Blanda mjöl med bakpulver och tillsätt lite i taget tills degen blir fast. Arbeta degen ganska hårt ca 5 minuter. Jäs övertäckt i 45 min. Slå ihop degen och låt jäsa ytterligare 45 min. Om tid finns kan man upprepa detta igen. 

Forma kusar och lägg på en bakplåt klädd med bakplåtspapper. Tips! Forma varje bulle till en mindre "korv"  pressa fast 6 russin med någon cm:s mellanrum, tryck ihop degen runt russinen och forma till en längre "korv" och forma därefter till en kuse. Jäs 30-40 min. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla kusarna med brödglans. Sätt in plåten mitt i ugnen och spruta in vatten eller stänk in ca 1½ msk vatten i ugnen (inte på bullarna). Sänk temperaturen till 180 grader direkt. Bullarna är klara när de känns lätta och fluffiga. Höj värmen till 250 grader igen innan du gräddar nästa plåt.
 
 
Så här gör jag för att baka in russinen jämnt i lussekatterna. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
En äldre bild, ser det inte gott ut med alla bullar =) 
  

Kommentera här: