ChocoTorta

 
I tonåren fick jag smaka en dessert som min faster gjorde som var helt sagolikt god, jag hade nog aldrig ätit något som var så gott i hela mitt liv. Desserten består av chokladkex som blöts upp med kaffe och sedan varvas dessa med Dulce de Leche och Philadelphiakräm. Ibland blöts kakorna upp med chokladmjölk istället för kaffe för att passa mindre barn också. För en mer mogen smak blandar man kaffe med någon likör eller spritsort, vilket jag rekommenderar, då detta balanserar upp smakerna. Denna dessert brukar kallas Torta Chocolina, namnet kommer av de chokladkex "Chocolinas" som används i desserten. Har man inte denna typ av kakor går det bra att baka chokladbottnar istället, vilket jag har använt mig av i detta recept. Ibland kallas denna dessert även Chocotorta. Denna dessert skulle man kunna säga är den Argentinska varianten av Tiramisu, fast denna är lite mastigare och man kan därför servera den i lite mindre bitar. Tårtan ska tempereras innan servering, dvs ta fram tårtan eller de bitar som ska ätas en stund innan servering. 


Tårtbottnar,
ger 4 bottnar @ 2 formar
100 g smör, rumstempererat
2½ dl socker eller hälften farinsocker och hälften vanligt socker
5 äggulor
200 g mörk blockhoklad
2 dl vetemjöl
5 äggvitor
1 påse espressopulver (kan skippas)

Sätt ugnen på 175 grader. 
Smält blockchokladen över vattenbad. Låt svalna en stund.
Smöra 2 avlånga brödformar och klipp till bakplåtspapper och lägg i botten och på kanterna. Jag brukar klippa snitt i varje hörn in mot kanten så är det lätt att lägga pappret i formen utan veck.  
Vispa äggvitorna till hårt skum och ställ åt sidan. 
Vispa ihop smör och sockersorterna, vispa ner en äggula i sänder. Rör ner chokladen och mjölet. 
Rör sist ner äggviteskummet lite i taget och rör försiktigt runt. Häll upp i de 2 bakpapperklädda formarna.
Grädda i ca 20 min, känn med en sticka så att kakorna är klara, det gör inget om de skulle råka övergräddas något då de ändå ska blötas upp senare. 
 
Fyllning
250 g Philadelphia Naturell
1 burk Dulce de Leche av fast sort, kokar du själv blir 3,5 h lagom.
ca 1-1,5 dl vätska, tex kaffe blandat med Bailey's eller cognac (2/3 el. 3/4 ska vara kaffe ca) 

Vispa ihop Philadelphia och Dulce de Leche. Dela chokladbottnarna på hälften. 
Bred ut plastfolie och lägg en kakbotten mitt på plasten, pensla på kaffelikörblandning och bred på Dulce de Lechekräm. Lyft över kakan med plasten i brödformen igen. Upprepa samma sak tills bottnarna är slut, avsluta med kaka utan kräm. Lägg plast över formen och låt tårtan mogna minst 1 dag. 



Samma dag som servering...


Choklad Ganaché 
90 g ljus choklad
10 g mörk choklad
2/3 dl vispgrädde 

Värm grädden utan att koka. Rör ner finhackad choklad. Rör chokladen slät. 

Lyft ur tårtan med hjälp av plasten och vänd upp den på ett fat. Ringla över chokladen på toppen och bred ut. Ställ kallt igen. Dekorera tårtan på valfritt sätt.

Dekorationsförslag
2 msk dulce de leche
2 msk Philadelphia
hackade rostade pecannötter

minimaränger

Tips! Kokos är också gott att ha ovanpå och runt kanterna. 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 
En bit med kokos runt kanterna. Nom Nom... 
 
 
Denna tårtan delades upp i flera delar, en bit följde med min bror han hans flickvän hem, en annan bit följde med min son och hem till hans svärföräldrar och flickvän. =D Hoppas att den uppskattades. 

 
Se även nedanstående variant som blev snäppet godare
 

Eller de här små läckerbitarna med samma smak, rullade i blond choklad och kokos.
1 Anonym:

skriven

Ser jätte god ut.

Svar: Tack, så mycket. =)
Mary Dane

Kommentera här: