Råstoffbitar till kaffet

Som liten fick jag smaka en tårta som min faster fixade och som bestod av chokladkakor som doppas i kaffe med någon alkohol eller endast med mjölk och som sedan varvas med dulce de leche blandat med en mild creamcheesost blandat med creme fraiche. Jag hade nog aldrig ätit någon godare efterätt innan. Jag misstänker att hennes variant inte innehöll alkohol då det är något som barn inte brukar uppskatta, men kaffe och alkohol tillsammans med den milda creamcheesen med lite syrlighet, bryter udden av den annars så söta dulce de lechen. Idag testade jag att använda mig av mitt basrecept på arraksbollar och jag pimpade dem med Salty Caramel-likör och rullade dem i Blond choklad, som har en kolaton samt kokos. Tanken var att erhålla en liknande smak som den goda Chocolina-tårtan. De blev riktigt delikata och passar helt perfekt till en kopp kaffe. Och de var inte heller speciellt svåra att göra. Nästa gång ska jag göra liknande, men rulla i nougat och sedan i krossade rostade hasselnötter. =) 

1 pkt Kungsörnen Chokladsockerkaka-mix
2 portionspåsar espressopulver + lite vatten

250 g riven mandelmassa
70 g smält svalnat smör
½ tsk arraksessens (Borgeby Kryddgård är god)
ca 2-3 msk Råstoff Salty Caramel
(en skätt Strohrom)

150-175 g Blond Choklad (jag använde ICA Selection)
kokos


Blanda kakmixen med vatten enligt anvisningen på paketet, häll upp i en bakpapperklädd stor form och grädda väl. Det gör inget om kakan blir lite torr då det ska tillsättas blöta ingredienser senare. 

Koka upp lite vatten och blanda sedan portionspåsarna med kaffe med precis så mycket vatten som behövs för att lösa upp kaffegranulatet. 
Smula kakbitarna och blanda med riven mandelmassa, smälta smöret, kaffet och arrak. Smaka sedan av med likören. Jag tillsätter lite 80 % Strohrom för att höja alkoholhalten något och dessutom har den en väldigt aromatisk smak som passar bra till smakerna. 

Rulla bollar och ställ i frysen en stund. 
Smält chokladen och rulla bollarna i chokladen och därefter i kokos. Här är det jättebra om en person kan rulla bollarna i chokladen och en annan rullar dem i kokos direkt efter. 

Servera efter maten, gärna till en kopp kaffe. 

 

  

Om du gillar detta recept, se även denna underbara rulltårta med liknande smaker!

Kommentera här: