Rödvinsgryta av högrev

 
 
Idag blir det en maträtt som får plats på bloggen. Jag köpte en fin bit högrev igår och gjorde på seneftermiddagen iordning en gryta med inspiration av min favoritsås. En rödvinssås som jag fick lära mig att fixa på en jobbkickoff där vi fick laga en trerättermiddag där riktiga kockar assisterade oss tävlande. Den här grytan blev suveränt god och det blev nästan tjafs vid matbordet om hur grytan som blev över skulle användas. Haha! Sambon lassade på 2 portioner något han sällan gör och skyllde på att han behövde göra slut på potatismoset. =) 
Denna kommer att bli en favoritgryta nu. Annars brukar det oftast bli kalops eller estofado (som köttfärssås ungefär fast med högrev).  Gör gärna iordning grytan dagen innan då den kräver några timmar på spisen och värm upp och red av när tillbehören görs iordning dagen därpå. 

Jag skriver ner det jag minns då jag inte måttade alla ingredienser. 
 
1,2 kg högrev (ca 1 kg rensad)
smör till stekning
svartpeppar
salt
2 stora gula lökar
1 vitlöksklyfta
1 stor morot eller 2 mindre, hackad i mindre tärningar
färsk timjan
lite chiliflakes typ 1 krm
2 tsk kinesisk soya
ca 3 msk tomatpuré
1 tärning mörk oxbuljong
1 tärning kalvbuljong
ca 4,5 dl rött vin, gärna Solo Passione A's Passo Antiche Terre Venete
vatten så att det täcker köttet och lite till + påfyllning av vatten. 
maizenaredning
 
Rensa köttet och skär i mindre tärningar. Skala och finhacka löken. 
Stek köttet i 3 omgångar i smör, salta lätt och peppra under stekningen. Häll tillbaka allt kött i grytan och pressa över vitlöken och tillsätt alla andra ingredienser utom redningen. Koka köttet på medelvärme så att det småputtrar tills köttet är mört (detta tar olika lång tid beroende på köttbit, ibland tar det 1½ timme och ibland dubbla tiden), fyll på med vatten under kokningen. Ta upp timjankvistarna som nu har blivit trådar. Red av grytan med redningen och servera med ditt favorittillbehör. Jag valde att servera med hemmagjort potatismos av mjölig potatis med smör, mjölk, salt och vitpeppar. 

Tips! Det är gott att ha en liten klick bearnaisesås till. 
 
 
 Detta är mitt favoritvin som jag gärna använder i mina rödvinssåser. 
 
 

Kommentera här: