Magiska MandelCroissanter

 
Åh...åt på ett lunchställe för ett tag sedan och köpte med mig mandelcroissanter. Alltså gud säger jag, har nog aldrig ätit något så gott som varit köpt. Jag studerade croissanten noga och insåg att man hade delat en croissant på hälften och fyllt med en mandelkräm som inte var så söt och istället väldigt mandlig. Ovanpå croissanten hade man brett på samma kräm och sedan toppat med flagad mandel, både krämen och mandeln var rostade också. Så jag var bara tvungen att testa detta. Googlade och hittade ett recept på några croissanter där man verkar ha använt samma metod. På denna site finns ett sådant recept. http://chocolateandzucchini.com

Denna kräm gav mig massa idéer med alternativa bakverk, längre ner på sidan ser du andra recept jag använt krämen till... 

 
8 dagsgamla croissanter 
ca 70 gram flagad mandel
Florsocker

Sirap till pensling
200 ml vatten
4 msk socker
2 msk mörk rom (valfritt) 

Mandelkräm
100 g florsocker 
140 g mandelmjöl 
(det går även bra att använda 240 g riven mandelmassa istället för florsocker och mandelmjöl)
100 gram tärnat smör, rumsvarmt
lite mandelextrakt eller en droppe bittermandelessens
1 stort ägg

Sirapen:
Blanda vatten och socker  en kastrull. Sjud upp på medelvärme och koka i en minut. Låt svalna. Häll sedan ner rommen.

Mandelkrämen: 
Häll mandelmjöl, florsocker och det tärnade smöret i en skål. Arbeta ihop till en homogen massa med en sked. Vispa ner ägget. 

Värm ugnen till 175 grader. 

Montering:
Dela croissanterna på hälften, men skär inte igenom helt. Pensla på riktigt med sirap inuti (på överdelen och underdelen) samt lite på utsidan. Croissanterna ska vara ganska fuktiga. Eventuellt blir det sirap över, beroende på hur torra/färska croissanter du använder. Bred på en stor msk mandelkräm inuti croissanterna och ställ på en bakplåtspapperklädd plåt. Bred sedan ut fyllning ovanpå varje croissant och strö över flagad mandel. Grädda i 10 -15 min eller tills mandelkrämen fått en lagom fin färg. Ta ut och låt svalna en stund. Pudra på florsocker.  

 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

Andra recept med den magiska mandelkrämen
 

Kommentera här: