CitronVerbena-Sorbet

 
CitronVerbena blev en ny bekantskap när jag svängde förbi en liten trädgårdshandel för några år sedan och skulle köpa en Libbstickeplanta. Man fick en ört på köpet vid köp av 4 st, så jag blev tipsad om att testa CitronVerbena. Jag gnuggade försiktigt på bladen och doftade...sen var jag helt såld. Det luktar som sura citrongodisar och det vattnas i hela munnen. Citronverbena kan man ha i sallader, efterrätter, till jordgubbar, göra te eller sorbet av bla. Här provade jag att göra sorbet. Alkoholen tillsätter jag då det hjälper till att hålla kristaller borta. Glassen blev något söt, men serverad tillsammans med en mindre söt jordgubbssorbet blev det perfekt balans. Nästa gång ska jag prova att ha i vispad äggvita i så kan man också äta glassen som är den utan att den blir för söt. Tillsammans med jordgubbssorbeten smakade det som glassen Spirello som den som provat den. CitronVerbenaglassen för sig påminner lite om Piggelin, fast med en mild Citronprägel. Nu längtar jag efter att få göra en ny omgång av denna glass, men problemet är att jag inte lyckats hitta någon CitronVerbena ännu. Tips emottages tacksamt, bor i Stockholm. =) 
 
2 dl citronverbena
2 dl strösocker
½ dl citronsaft
5,25 dl vatten 
ca 1 msk vodka eller neutral sprit
  
 
Skölj bladen väl, så att inga eventuella insekter sitter kvar.  
 
Måtta upp 2 dl blad
 
 
 
Saft av 1 citron, eller ½ dl totalt behövs 
 
Häll bladen och socker i en matberedare
 
 
Detta mixas tillsammans 
 
Häll sedan på citronsaften och mixa vidare 
 
Häll därefter på vattnet och sila sedan av bladrestena med en tesil 
 
Häll blandningen i en glassmaskin och kör enligt anvisning från tillverkaren
 
Färdig sorbet, sätt i frysen i någon/några timmar, så den blir fastare 
 
 Här serverad med en lättsockrad och Snabb Jordgubbssorbet som bryter av fint.
Tillsammans smakar de som glassen Spirello för den som provat. 
 
 

Kommentera här: