Möraste Oxfilén

 
 
Idag köpte vi Scans färska Oxfilé till ett superpris. Fick för mig att prova en ny stekmetod för att få biffen lika mycket stekt överallt. På en Kick-Off med jobbet lärde jag mig en metod där man steker alla biffar lätt och ger dem en fin stekyta och sedan lägger man dem på en plåt och fortsätter tillagningen i ugnen. Jag gjorde en variant av denna metod. Kommentarer från sonen och sambon: "Grymt mör oxfilé" och "Det här var nog en möraste oxfilén jag ätit någonsin" 
 
Oxilfé, beräkna ca 200 g / person (jag använde mittersta delen av en filé på 2,2 kg)
svartpeppar
flingsalt
chiliflakes
smör till stekning
 
Stek hela filébiten som du ska använda i en gjutjärnsgryta på hög värme i smör. Vänd filén så att alla sidor får en stekyta. Ta upp ur grytan och lägg i en glasform. Krydda rikligt med flingsalt och svartpeppar samt lite chiliflakes. Stick in en digital termometer. Tillaga i mitten av en 100 grader varm ugn. Ta ut när temperaturen visar 54 grader. Låt filén svalna. Skär upp i breda skivor, ca 3-4 cm. Värm gjutgärnsgrytan igen och lägg ner smör. Stek köttbitarna 2 och 2 på hög värme. Krydda ordentligt med svartpeppar och flingsalt när biffarna tas upp. 
 
Servera med valfritt tillbehör. Idag blev det rösti, aioli och rödvinsås och lite sallad för oss. Jag brukar gilla rödvinsås, (se recept)  till köttet och bearnaise till potatisen annars och gärna lite sugarsnaps eller majskorv. 
 
 
 
Oxfilé som blir över kan man frysa in. Här är ett tips på en god rätt: Oxfilépasta
1 Jenny:

skriven

Ungefär hur många minuter (sekunder) steker du på var sida i sista skedet?

Svar: Hej Jenny, bara så att köttet får lite fin färg på ytan. mvh Maria
Mary Dane

Kommentera här: