Tysk Rispudding

 

Uppdatering, har nu tagit fram ett nytt recept på denna läckerhet. Se här istället. 

OBS! Denna version av receptet är ej provlagat ännu. Har gjort en annan variant, men där proportionen med gelatin inte blev helt bra. Detta recept blir det jag provar nästa gång.

När jag var liten fick jag följa med min farmor till kyrkan. Efter mässan serverades kyrkkaffe med fika som tanterna fixat. Många av dem var utländskor och bakverken kom från olika delar av världen. En av desserterna minns jag fortfarande. Det var en sorts rispudding med smak av punsh eller liknande och den var sedan toppad med geléhallon. En mycket speciellt smakupplevelse som satte sina spår. Har googlat, men inte hittat något liknande recept, så jag försökte återskapa efterrätten.
 
Edit! Har hittat namnet på efterrätten i en kokbok på landet. Reis Trauttmansdorff heter den tydligen. =) Har tydligen lyckats imitera puddingen ganska bra. =) Kanske provlagar något recept från nätet nästa gång. 

2,5 dl grötris
15 dl mjölk
3 dl grädde
skal av 1 citron
1 msk vaniljsocker
1½ dl socker

ca ½ dl strohrom
6 gelatinblad

geléhallon till dekoration

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten.
Häll ris, mjölk, grädde, socker, citronskal och vaniljsocker i en kastrull. Koka tills riset känns mjukt. Häll på rommen mot slutet. Lägg i ett gelatinblad åt gången och rör tills de löses upp. Häll upp gröten i en oljad sockerkaksform, gärna en rund med hål i mitten. Ställ puddingen kallt till nästa dag.
För att få ur puddingen ur formen kan man behöva doppa formen i varmt vatten. Dekorera med geléhallon. 


Kommentera här: