Alfajores - Argentinska kakor med kolafyllning

 
 
Alfajores är en traditionell portionskaka/kondisbit i Argentina. Pappa har alltid tjatat om hur goda de här kakorna är, men han hade aldrig bakat dem själv, så en dag bestämde jag mig för att testa. Det är ingenting jag ångrar idag. När pappa fyllde år gav jag honom en burk med dessa kakor i födelsedagspresent. Gissa om presenten blev uppskattad?!
 
Jag gick igenom diverse Argentinska sidor och valde ut ett recept som lät bra. Kakorna består av 2 mördegsbottnar som fylls med Dulce de Leche (mjölkkolakräm). Kakorna glaseras sedan antingen med choklad eller maräng. Själv föredrar jag marängtäckte då jag tycker att chokladen dominerar över dulce de lechen. Receptet på marängen har jag googlat fram på annat håll. Detta är ett avancerat recept, framförallt tillagningen av marängen. Kakorna tar en halv dag att göra ungefär. Marängglaseringen behöver utföras ganska snabbt och det underlättar därför om man är två som hjälps åt. Receptet ger ca 30-40 kakor beroende på storlek.  

Tips! Vill man göra det enklare kan man skippa marängen och rulla kanterna på kakorna i kokos, som också är en populär variant av Alfajor. 


Kakorna:

175 smör, rumstempererat
2 dl finkornigt socker
1 tsk vaniljsocker
1 stor msk Nutella (går att ersättas med kokad dulce de leche (receptlänk längre ner))
skal från 1 citron
1 ägg
60 ml vatten
2,7 dl maizena
5,8 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ krm salt

2 burkar sötad kondenserad mjölk  som kokats 3 h + 15 min. (dulce de leche)
Om du får tag på sötad kondenserad mjölk från Markomilk så är denna fantastiskt bra för att fylla kakorna med och till ett bra pris. Deras Dulce de leche är fast till skillnad från de flesta andra färdiga man köper. Ofta brukar den fastare varianten kallas "Baking" eller på spanska "Repostero" som betyder samma sak. Idag fyndade jag flera burkar till priset 2 för 10. Galet billigt, i vanliga fall ligger de på runt 27 kr burken. 


Marängsmet:

4,6 dl socker
2,3 dl vatten
2 äggvitor


Preparation kakor:

  1. Vispa smör och socker till en smidig smet. 
  2. Tillsätt vaniljsocker, Nutella/Dulce de lechen, rivet citronskal, ägget och vattnet. 
  3. Blanda maizena och bakpulver med mjöl. Rör snabbt ihop med smör och sockerröran. Låt vila ca 10 min i kylen. 
  4. Kavla ut degen ca 3-4 mm tjock. Ta ut cirklar på 5 -5½ cm med ett glas eller liknande. Lägg rundlarna på en bakplåt med bakplåtspapper. Nagga kakorna med en gaffel. Lägg in i frysen en stund innan gräddning. 
  5. Grädda i 190 grader i ca 7 min eller tills kakorna precis börjat få lite gyllene färg i kanterna, men fortfarande är mjuka, utan att vara råa. Låt kakorna svalna i någon timme.
  6. Sortera kakorna som är i samma storlek parvis. 
  7. Bred eller spritsa på dulce de leche på kakans översida och lägg ihop med en annan så att båda undersidorna hamnar utåt. Tryck lätt med fingrarna så att kolakrämen pressas ut mot kanterna. Släta till kanterna runt om. Ställ kakorna svalt medan marängen tillreds.



Beredning av Marängen:

  1. Vispa vitan till hårt skum i en bunke. Häll över äggskummet i en rymlig metallskål med rundad botten.  
  2. Koka upp en kastrull med vatten och ha denna förberedd till nästa moment. Metallskålen med marängsmeten skall ställas ovanpå kastrullen med varmt vatten senare. Marängen stelnar då inte lika snabbt. 
  3. Koka upp vatten och socker till 111 grader. (jag är inte helt hundra på exakt temperatur, idag tog jag bort den vid 111 grader, tidigare har jag inte mätt temperaturen, utan tagit bort sockerlagen när det bildas en jättetunn tråd när man på långt avstånd (40-50 cm) droppar sockerlagen. 
  4. Ställ metallskålen med äggvitor ovanpå kastrullen med varmt (ej kokande vatten). Häll ner sockerlagen i en tunn ståle i äggvitan medan du vispar med elvisp på låg fart.  
  5. Sänk ner kakan i marängkrämen så att botten och lite av kanterna täcks med maräng. Skrapa av undersidan av kakan mot bunkens kant så att allt överskott försvinner, det räcker med ett jättetunnt lager under kakan. Ställ kakan på ett bakplåtpapper.
  6. Bred maräng på kanterna och uppepå med en liten spatel och jämna till. Lagret uppepå kakan behöver inte vara så tjockt. Fortsätt med resterande kakor. Ställ kakorna med  ca 4 cm avstånd, så att du kommer åt ordenligt. 
  7. Låt kakorna stå framme över natten och klipp sedan bort överflödig maräng med en sax och lägg kakorna i en burk med smörpapper mellan lagren. Förvara kakorna svalt. Kakorna smakar bäst efter någon dag då de stått till sig. Kakorna håller i några veckor utan problem då de innehåller mycket socker som fungerar som konservering. 
 
 
 
 
 
 
 
Tips! kakorna blir ännu finare om man lägger dulce de lechen på ovansidorna och lägger ihop kakorna med undersidan utåt. Tyvärr märkte jag det för sent, men ska prova det nästa gång!  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vill man piffa till kakorna kan man pensla på lite ätbart glitter, jag använde i guld från Odense och en vit Snowflake dust. 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
1 Caroline:

skriven

Så fina kakor och så gott det ser ut. :)

Svar: Tack snälla. 🌹
Mary Dane

Kommentera här: