Snabbaste Gelaton

 
Så där! Efter en del experimenterande och framtagande av Excelformler nedbrutna i glassens beståndsdelar och i olika variationer har jag hittat ett recept som jag är riktigt nöjd med. Allt började med att jag provade 3 helt olika vaniljglassrecept som hade varierande ingredienser och sammansättningar av socker, fett och protein. Efter bedömning av varje glass för sig hade jag bestämt mig för ett önskat förhållande mellan socker, fett och protein som jag sedan matchade fram ett recept mot med min Excelformel där jag listat ett antal ingredienser och deras innehåll. Glass är lite trixigare än bakning då det ställer höga krav på att man använder rätt förhållande mellan ingredienserna. Resultatet kan bli väldigt olika om man byter ut en ingrediens mot en annan eller ändrar en mängd osv. 

Eftersom jag är en storkonsument av glass (ja ibland äter jag det både till lunch och innan jag går och lägger mig, haha! ) så föredrar jag en lättare glass med mindre fett och gärna mindre socker. Det finns dock en gräns för hur mycket man kan minska på fett och socker innan glassen börjar bli för hård och isig, så här är ett recept där jag tänjt på gränsen så mycket det gick. Föredrar man en gräddigare glass kan man ta bort 1 dl av mjölken. Ju mindre fett glassen innehåller desto hårdare och kallare blir glassen. Jag gillar att min glass är riktigt kall och fast, då jag blandar den med Baileys väldigt ofta. 😀

 
2,5 dl Vaniljvisp Arlaköket (10 %)
2,5 dl Laktosfri grädde ICA (36 %)
2 dl Laktosfri Mjölk Arla (3%) Ta 1 dl för en gräddigare glass om du föredrar det
1 krm vaniljpasta
½ krm glasstabilisator (kan uteslutas)
240 g kondenserad sötad mjölk, fryst (8 %)
 

Blanda alla ingredienser utom kondenserade frysta mjölken. Vispa ordentligt och tillsätt på slutet den frysta kondenserade mjölken och vispa ordentligt. Häll upp smeten i glassmaskin och kör tills den är klar. Jag får köra 2 omgångar i min Wilfa ICM-C15. Häll upp glassen i en bytta och frys in genast. Ta fram glassen och ställ i kylen en stund innan servering så att glassen tinar jämnt. 


 
 

Vaniljglass, Caramel Bailey's och Oreokakor (inte det vita) har jag levt på under Coronapandemin. En skål om dagen i princip. 😆 
 

Kommentera här: