Röda Bär-smulpaj

För några år sedan köpte jag en surkörsbärsbuske och ett surkörsbärsträd. De skulle vara självfertila, men busken har aldrig fått några bär, träden däremot har fått några enstaka körsbär. Första året tror jag att vi fick ett och andra året tre. Nu är nog trädet 4 år och i år fick jag ihop till en liten smulpaj för 4-6 personer, jag fick dock blanda ut med lite fler bär, så jag använde lite jordgubbar och hallon från trädgården också. Jordgubbarna balanserar syrligheten lite också. Det blev en riktigt god paj som faktiskt påminde om rabarberpaj lite grann, Personligen gillar jag inte rabarber, så detta var ett trevligt alternativ. Nästa gång ska jag göra en inbakad paj istället, idag fick det bli något snabbt. 
 
Fruktfyllning
ca 2 dl surkörsbär eller bigaråer
ca 2,5 dl hackade jordgubbar 
1 dl hallon
0,75 dl strösocker
1 msk potatismjöl

Smuldeg
100 g smör
2 dl vetemjöl
1 dl strösocker
½ dl havregryn
0,3 dl kokos
en nypa vaniljsocker
en liten nypa salt

Sätt ugnen på 200 grader. 

Häll bären i en skål. Blanda socker och potatismjöl och häll över bären och blanda väl. Häll i liten form ca 15x20 eller 19 cm i diameter. 
Blanda ihop ingredieserna till smulegen och häll ovanpå bären.

Grädda pajen mitt i ugnen, sänk värmen till 175 grader efter ca 15 minuter och grädda tills pajsmulorna har fått en fin färg. 

Servera med vaniljsås eller vaniljglass.  
 
Dagens lilla miniskörd. =) 

Kommentera här: